Julkaistu: Kristitty 12/2006
"Herran  Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan  evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille  vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,  saarnaamaan Herran otollista vuotta". Luuk. 4:16-19.
MISTÄ VAPAUTUKSEN TEOLOGIASSA ON KYSYMYS?
Vapautuksen  teologia on teologisten tiedekuntien sijasta syntynyt sorrettujen  kansanryhmien parissa kujilla ja aitovierillä. Sen edustajien mielestä  kristillisyyden päätavoitteita on köyhyydestä ja sorrosta vapautuminen.  Vapautuksen teologia on kontekstuaalista teologiaa, mikä tarkoittaa  Raamatun ja seurakuntien oppien soveltamista suoraan ympäröivään  sosiaaliseen ja kulttuurilliseen tilanteeseen.
Vapautuksen  teologian toimintaperiaatteena on ”näe, arvioi ja toimi.” Tämä kehottaa  katselemaan ympäristöä ja sen jälkeen arvioimaan, mitä arvoja Raamatun  ja kristillisyyden pohjalta tilanteessa tulisi painottaa. Lopuksi tulisi  toimia sen mukaan, mitä uskotaan Jumalan haluavan kunkin siinä  tilanteessa tekevän, sanovan tai rukoilevan.
Vapautuksen  teologialle tunnusomaisia piirteitä ovat mm. käytännön tekojen  painottaminen, yhteiskuntatieteiden nostaminen teologian rinnalla ja  rakkauden painotus. Sen edustajat eivät juuri arvosta teologisia  pohdintoja, vaan pyrkivät muuttamaan sortoa aiheuttavia järjestelmiä ja  rakenteita, osan hyväksyessä jopa väkivallan Vanhan testamentin  esikuvien mukaan.
Kolme päähaaraa
Vapautuksen  teologian kolme päähaaraa ovat Latinalaisen Amerikan vapautuksen  teologia, afrikkalainen mustateologia ja länsimainen feministiteologia.  Vapautuksen teologia kehittyi alun perin 1960-luvun jälkipuoliskolla  Latinalainen Amerikan katolisen kirkon sisäisenä uudistusliikkeenä  vastauksena maanosan äärimmäiseen sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen.
Mustien  vapautuksen teologia puolestaan on huolestunut rotuun perustuvasta  syrjinnästä, erityisen otollista maaperää sille on ollut Etelä-Afrikka.  Myös ajatus Mustasta Messiaasta on peräisin mustan teologian  edustajilta. Euroopassa tutuin vapautuksen teologian muoto on  feministiteologia, jonka edustajat ovat huolissaan naisten  eriarvoisuudesta niin seura- kuin yhteiskunnassa.
Toiminta pyhittää keinot?
1960-luvulta  alkaen yhteiskunnassa lisääntynyt aktivismi keskitti myös kristittyjen  huomion sosiaaliseen eriarvoisuuteen ja poliittiseen sortoon. Radikaalit  kristityt kyllästyivät yleisen ateismin esittämään älylliseen  haasteeseen. Jos Jumala on todellinen, hän on kiinnostunut vapauttamaan  ihmiset sorrosta ja kurjuudesta, ajateltiin. Näin kristillisyyden  ydinsanomaksi muodostui vapautus.
Vapautuksen  teologia toivoo seurakuntien muuttavan yhteiskuntaa jo nyt  mahdollisimman paljon tulevan Jumalan valtakunnan kaltaiseksi. Päämäärä  on niin arvokas, että jopa sotilaallinen toiminta sen saavuttamiseksi on  hyväksyttävää, esimerkiksi Nicaraguan diktaattori Somozan  syrjäyttäneessä sandinistisissiliikkeessä oli runsaasti vapautuksen  teologian pappeja.
Vapautuksen  teologiaa on arvosteltu siitä, että se keskittyy sosiaalisiin  muutoksiin ja politiikkaan ja sivuuttaa uskon ja evankeliumin  julistuksen. Sen sanotaan tulkitsevan Raamattua yksipuolisesti ja  korostavan inhimillisen toiminnan osuutta Jumalan suunnitelmassa  oikeuttaakseen omat päämääränsä.
Raamatun tulkinta
Vapautuksen  teologia syrjäyttää perinteisen raamatuntulkintaperiaatteen, jossa  tekstiä tarkastellaan kirjoitushetken kontekstissa. Sen periaatteiden  mukaan tekstiä on tulkittava sen nykyisessä kontekstissa, meidän  tilanteessamme. Vapautuksen teologiassa kristityn tärkein tehtävä on  toteuttaa vapaus, johon ”Kristus on meidät vapauttanut.”
Vapautuksen  teologit tulkitsevat Jeesuksen jyrkät sanat maallisia hallitsijoita  kohtaan kirjaimellisesti. Jeesuksen oma ohjelmajulistus (Luuk. 4:16-19)  tulkitaan yhteiskunnalliseksi vapautukseksi, ei hengelliseksi synneistä  vapauttamiseksi, kuten yleensä. Kristityn, joka ei itse kärsi, tulee  auttaa kärsiviä ja ryhtyä toimiin sorrettujen puolesta.
Esikuvat Raamatusta
Vapautuksen  teologit pitävät Moosesta esikuvanaan. Tämä kärsi nähdessään kansaansa  sorrettavan ja ryhtyi käytännön toimiin kohdaten sortajat rohkeasti.  Mooses osoitti ihmeillä Jumalan voiman ja johti kansansa lopulta  palvelemaan Jumalaa vapaasti. Israel onkin esimerkki Jumalan käytännön  vapautustyöstä, malli Jumalan toiminnalle myös nykyajassa.
Vapautuksen  teologit ajattelevat Jumalan asioihin puuttuessaan käyttävän usein  Mooseksen lailla yhtä koskettamaansa henkilöä. Tällaisia yksilöitä ovat  olleet esimerkiksi mustien oikeuksien esitaistelijat pastori Martin  Luther King ja piispa Desmond Tutu. Lähetyskentillä jopa  lähetystyöntekijä saatetaan kokea tällaiseksi vapauttavaksi johtajaksi.
Vapautus vain synneistä?
Viime  aikoina on keskusteltu paavalilaisen julistuspainotteinen teologian ja  sosiaalisen vapautuksen teologian suhteesta. Julistustyötä on pitkään  painotettu sosiaalisen työn kustannuksella, mikä tutkijoiden mukaan on  johtunut vapaiden suuntien lopunaikojen teologiasta. Usko Jeesuksen  pikaiseen toiseen tulemukseen synnytti kiireen julistaa evankeliumia,  vapautusta synneistä. Sorrosta ja köyhyydestä vapauttaa pikaisen toisen  tulemuksen jälkeen ilmestyvä Jumalan Valtakunta. Viimeaikoina Jeesuksen  pikaisen toisen tulemuksen odotus on yleisesti hiipunut ja niinpä  sosiaalisen työn osuus monien lähetysjärjestöjen työssä on alkanut  kasvaa.
Kirjallisuutta:
Bray, Gerard. Biblical Interpretation: Past & Present. (1996)
Burgess, Stanley M. and Gary B. McGee. Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements. (1988)
Dempster, Murray A. etc. editors. Called & Empowered: Global Mission in Pentecostal Perspective. (1991) 
Grenz, Stanley J. & Roger E. Olsen. 20th-Century Theology: God & the World in a Transiotional Age. (1992).
Latvus, Kari. Arjen teologia: Johdatus kontekstuaaliseen raamatuntulkintaan. (2002)
Steyne, Philip M. In Step with the God of the Nations: A Biblical Theology of Missions. (1992)
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti