Luento Helluntaiherätyksen lähetyskoulutuksessa
Raamatullinen teologia (Biblical Theology)
Raamatulliset  teologit uskovat Jumalan etenevään ja lisääntyvään ilmoitukseen  itsestään historiassa. Raamatullisessa teologiassa ei ole ennalta  valmiita otsikoita, joihin etsitään sisältö (vrt. systemaattinen  teologia), vaan se tutkii Raamattua löytääkseen sieltä opilliset  suuntaviivat. Se keskittyy tutkimaan suoraan kirjoituksista nousevia  historiallisia tosiasioita ja toistuvia kuvioita. Lisäksi sen edustajat  ovat kiinnostuneita historiallisen tapahtumaympäristön vaikutuksesta  kirjoituksiin.
Raamatullinen lähetysteologia (Biblical Theology of Missions)
Raamatullinen  lähetysteologia on eräs raamatullisen teologian alahaaroista. Myös se  pohjautuu kirjoituksista suoraan nouseviin tosiasioihin ja malleihin. Se  keskittyy Raamatullisen teologian lailla historian saatossa  tapahtuneeseen ilmoituksen etenemiseen, mutta lähetysteemassa.
Raamatullinen  lähetysteologia ajattelee lähetysteeman löytyvän Raamatun ensimmäisiltä  lehdiltä. Missio Dei, Jumalan tehtävä on luomisesta lähtien ollut ja  tulee olemaan hänen hyvän tahtonsa ja pelastuksen julistaminen kaikille  maailman kansoille.
Raamatullinen  lähetysteologia jakaa Missio Dein kahteen eri vaiheeseen Raamatun  historian kahden pääjakson mukaisesti. Vanhan testamentin aikana Jumala  käytti valitsemistaan yksilöistä syntynyttä kansakuntaa huutamaan  ihmisille; ”Tulkaa.” Uuden testamentin ajan koittaessa Jumala huusi  seurakunnalle: ”Menkää”. 
Missio  Dei liittyy Kristukseen, Jumalan työn huipennukseen. Kaikki  kirjoitukset puhuvat Kristuksesta (Luuk. 24:27). Hän oli lähetetty, hän  opetti muita lähtemään ja lopuksi hän lähetti ihmiset kaikkien kansojen  pariin kertomaan pelastuksesta. 
Missio Dei Vanhassa testamentissa: lupauksen säilyttäminen
Missio  Dein esiintyy ensimmäinen kerran jo kohdassa Gen. 3:15, mutta alkoi  toden teolla vasta Jumalan puuttuessa yksilön, Abrahamin elämään. Hän  sai lupauksen, jonka mukaan ”saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille  maailman kansoille” (Gen.12:1-3). Lupaus sisälsi myös missiologisia  aineksia. Abrahamin perillisten tuli säilyttää ja siirtää siunaus/lupaus  aikojen halki.   
Jumalan  lupaus Abrahamille liittyy evankeliointiin ja lähetystyöhön siten, että  Uuden testamentin käyttämä sana Vanhan testamentin “lupauksesta” on  nimenomaan evangelio. Lupaus uudistetaan Vanhassa testamentissa useassa vaiheessa esim. Nooan, Daavidin ja Israelin, Jeremian liitoissa.
Missio Dei Uudessa testamentissa: lähtöön voimaannuttaminen
Lähetysteema jatkuu Uudessa testamentissa Jeesuksen ohjelmajulistuksessa. Hän oli tullut julistamaan hyviä uutisia (evangelio) köyhille ja sorretuille niin hengellisessä kuin maallisessa mielessä. Uudessa testamentissa lupaus alkaa laajeta koskemaan pakanoita.
Ihmiset tarvitsevat Pyhän Hengen apua tehtävässään julistaa evankeliumi kaikille kansoille. Alkuseurakunta ja opetuslapset saivat voiman jatkaa Jeesuksen lähetystehtävää ottaessa vastaan Pyhän Hengen. Jeesus kehotti pientä armeijaansa odottamaan valtuutusta ja voimaa ja vasta sitten lähtemään kaikkeen maailmaan (Joh. 20:20-21 ja Apt. 1:8). Missio Dei laajenee Apt. 2. luvun tapahtumien jälkeen. Tapahtumat siirtyvät Palestiinan ulkopuolella pakanoiden pariin.
Helluntailainen lähetysteologia 
Helluntaiherätyksen  keskeisiä teemoja ovat Pyhään Henkeen liittyvät ilmiöt ja Jeesuksen  pikaisen toisen tulemuksen odotus. Lähetystyötä on motivoinut toisen  tulemuksen jouduttaminen.
Helluntaiherätyksen  lähetystyön tavoitteena on se, että kaikki kansat saisivat kuulla  evankeliumin, sillä vasta tämän jälkeen tulee loppu (esim. Matt. 24:14).  Herran toisen tulemuksen eli lopun ”viivästyminen” käsitetään Jumalan  armona, joka antaa lisäaikaa julistukseen ja kääntymiseen (2.Piet. 3:9).
Lähetystyön  ajatellaan jouduttavan odotettua toista tulemusta (2. Piet. 3:12).  Kaikkien kansojen mahdollisimman nopeaan tavoittamiseen liittyy panostus  niin Raamatun käännöstyöhön kuin mediateknologian ja tietotekniikan  hyödyntämiseen.
Helluntaiherätyksessä  uskotaan myös ”pakanain täyden luvun” (Room. 11:25) liittyvän toisen  tulemuksen hetkeen. Vain Jumalan tietää, milloin pakanoiden lukumäärä  täyttyy, mutta sitä nopeuttaa panostus lähetystyöhön.
Evankeliointi vai sosiaalinen apu
Toisen  tulemuksen odotuksen ollessa huipussaan lähetystyö keskittyi  evankeliointiin. Nykyisin toisesta tulemuksesta ei juuri puhuta ja  samaan aikaan perinteinen lähetystyö on muuttumassa kehitysyhteistyöksi.
Kristillinen  avustustoiminta jaetaan usein kahteen luokkaan: sosiaaliseen toimintaan  ja sosiaaliseen avustukseen (social action ja social welfare).  Kristittyjen lisäksi kaikki hyvät ihmiset auttavat sorrettuja. Muista  auttajista kristittyjen apu eroaa vain siinä, että se voi muuttaa  ihmisen koko elämän ja tulevaisuuden. 
Jeesuksen  valtakunta-opetuksen mukaisesti kristityn tehtävänä on julistaa, tehdä  kaikki kansat opetuslapsiksi ja olla kiinnostunut kaikkien  hyvinvoinnista - olivatpa he syntisiä tai pelastettuja. On vaikeaa  yhdistää kaikki, vaikka se olisi tehokkain tapa toteuttaa Missio Dei.
Kristillinen avustustyö ja ”vähimmäiset”
Lähetystyön  avustuspuolta saatetaan perustella Jeesuksen huolella vähimmistä.  Matteuksen evankeliumissa mainitaan useassa kohdassa ”yksi näistä  vähimmistä.” Esimerkiksi Matt. 25:40 todetaan: ”Mitä te olette tehneet  yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”  Kohdassa puhutaan kristityistä, samoin kuin myös kohdassa Matt.  10:40-42. 
Vähimpiä  ovat tämän päivän seurakuntalaiset. Tätä tukee myös Luukkaan  evankeliumin kohta 10:16. Paavali ilmaisee Jeesuksen opetuksia tukevan  periaatteen auttaa ennen muita kristittyjä (Gal. 6:10). Autetaanko  nykyisin ensin seurakuntalaisia vai viedäänkö apu pois heidän  ulottuviltaan?
”Perinteinen” lähetystyö vai ”nykyaikainen” lähetystyö
”Perinteinen” lähetystyö vai ”nykyaikainen” lähetystyö
Lähetystyössä  on tullut viimeaikoina tutuksi myös termit KYT- ja teltantekijätyö. Se  tarkoittaa, että joku työskentelee ulkomailla (teltantekijä) esimerkiksi kehitysyhteistyössä (KYT) ja evankelioi työn ohessa  mahdollisuuksien mukaan tapaamiaan ihmisiä. Tämä on käyttökelpoinen tapa  levittää evankeliumia alueilla, jotka ovat muuten suljettuja.
Pohdittavaa: 
Teltantekijä-KYT-työ  helpottaa seurakuntien taloudellista kynnystä lähettää ihmisiä  lähetyskentälle. Se kuitenkin saattaa vähentää seurakuntalaisten  sitoutumista lähetystyöhön, sillä teltantekijöiden ajatellaan toimivan  ”kentällä” kuten ihmiset kotimaassa töissään tai vapaa-ajassaan. Tämä  puolestaan saattaa alentaa lähetystyön ja lähetystyöntekijöiden  arvostusta.
Teltantekijä-KYT-lähettien  ajatellaan myös pärjäävän omilla tuloillaan. Näin ollen lähetystyön ei  koeta tarvitsevan enää rahalahjoja yhtä paljon kuin ”perinteisen”  päätoimisen lähetystyön.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti