Jotkut  tutkijat eivät tunnusta Ilmestyskirjaa apokalyptiseksi kirjaksi  ollenkaan.  Heidän mielestään apokalyptikot tyypillisesti nostavat  Jumalaa vastustavat kosmiset voimat kärsimyksen lähteeksi -näkökulma,  jota ei löydä Ilmestyskirjasta.  Israelin ja juutalaisuuden käsitys  kärsimyksestä oli perinteisesti Jumala-lähtöinen. (WBC 1997,   lxxxviii).  Yhden valitun kohdan perusteella ei kuitenkaan voi  määritellä kirjallisuuslajia, sillä Ilmestyskirjasta löytyy useita  apokalypsia tukevia piirteitä.
Myös  seikka, että Ilmestyskirja ei ole apokalypsien tapaan pseudonyymi  (peitenimellä kirjoitettu), epäilyttää niitä, jotka saattavat muuten  myöntää apokalyptiikan esiintymisen muissa kirjoituksissa.  Selitys  tähän saattaa olla se, että Ilmestyskirja on kristillistä  apokalyptiikkaa.  Toinen kristillinen apokalypsi, Hermaan Paimenkaan, ei  ole pseudonyymi.  Toisekseen pseudonyymisyys ei ollut vain  apokalyptinen ominaisuus, vaan sitä esiintyi kaikessa muussakin antiikin  kirjallisuudessa (WBC 1997,  lxxxvii).
Fee  toteaakin pseudonyymisyyteen liittyen, että "Johannes näkee aikakauden  lopun toteutuvan 'jo nyt / ei vielä', ja ehkä tästä syystä hänen ei  tarvitse olla pseudonyymi. Hän ei, toisin kuin juutalaiset edeltäjänsä,  vain ennusta lopusta vaan tietää lopun ajan jo alkaneen Jeesuksen ja  Hengen tulon myötä." (Fee 1996, 300.)
On  myös väitetty, että apokalyptiikka on vasta 1900 -luvulla kehitetty  näkemys, joka tästä päivästä pakotetaan heijastumaan menneisyydessä.   Toisaalta nämä kriitikot usein esittävät myös eskatologian kuuluvan  samaan myöhäsyntyiseen kategoriaan.   Esimerkiksi Malinan määritelmän  mukaan Ilmestyskirja onkin "astraaliprofetiaa", ei eskatologinen kirja.   Osittain vastauksena näihin "myöhäsyntymisväitteisiin" voidaan todeta,  että "apokalypsis" nimeä käytettiin alun perin monien kirjojen  titteleissä. (WBC 1997, lxxxix.)  Vaikkakaan se ei ollut lajinimi, sen  käyttö on aikanaan usein viitannut kirjoittajan tapaan järjestellä  sanomansa luettavaan muotoon.
Kritiikin  perusteet eivät ole kovin vakuuttavat.  Vaikka ajatusta  Ilmestyskirjasta apokalyptiikkana lähestyisi negatiivisesti, jo  Ilmestyskirjan sisältö riittää antamaan perustelut sen esittelyyn  apokalyptiikkana (LIITE 5).  Lisäksi kaikki merkittävät kristillisen  kirjallisuuden ja historian edustajat käsittelevät ja esittelevät  apokalyptiikkaa joko erikseen tai Ilmestyskirjan yhteydessä.
Yhteenvetona  voi todeta, että huolimatta profetian ja apokalyptiikan  samankaltaisista piirteistä voimme käsitellä niitä erikseen.   Ilmestyskirjan tulkinnan kannalta Ilmestyskirjan ymmärtäminen  apokalyptiikan, samoin kuin Raamatun profetian tuomien erityispiirteiden  ja niiden yhteisten tarkoitusten kautta, on tärkeää.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti