Kuten  monissa muissakin muinaisissa teoksissa Ilmestyskirjan titteli  ensimmäisessä lauseessa kertoo kirjan kirjoittajan ja sen, miten sen  sisältö toimii (WBC 1997, 9). "Tutkijoiden enemmistö pitäytyy  näkemyksessä, että Ilmestyskirja kuuluu apokalyptiseen  kirjallisuuslajiin (WBC 1997, lxxxii).  Ilmestyskirjan ymmärretään  säännöllisesti kuuluvan kirjallisuuslajiin, jota kuvaillaan  apokalyptiikaksi. (NICNT 1977, 18).
Myös seuraavat syyt tukevat Ilmestyskirjan luokittelua apokalyptiikaksi:
"Laaja  symboliikan käyttö, näky ilmestyksen pääinstrumenttina, keskittyminen  tämän ajan sulkemiseen ja dramaattinen uuden ajan virkaanasettaminen,  taustalla vaikuttavan ja historian kulkua määräävän hengellisen  järjestyksen paljastaminen, yleisten apokalyptisten aiheiden käyttö  -kaikki liittyvät oikeuttamaan termin apokalyptinen soveltamista  Ilmestyskirjaan." (NICNT, 23.)
Ensimmäisten  jakeiden esittely Ilmestyskirjaan on apokalyptinen.  Esittelyn voi  jakaa kolmeen osaan: ilmestyksen lähde, välittäjät (sekä enkelit että  ihmiset) ja tarkoitettu yleisö.  Johannes käyttää titteliä 'apokalypsis'  ilmoittamaan lukijoilleen, millainen kirja heillä on käsissään.  Se,  että ilmestys on Jeesuksen Kristuksen, kertoo ilmestyksen jumalallisesta  lähteestä.  Tunnistettavan ihmisen, Johanneksen, ilmoittaminen näyn  välittäjäksi erottaa sen muista apokalypseista ja saattaa olla syy,  miksi kirja on kaanonissa (FLBC 1999, 1549-50).
Aune  (WBC) esittelee Ilmestyskirjan apokalyptiikkana.  Hän käy läpi  apokalyptiikan muodon, sisällön ja toiminnan yksityiskohtaisesti  osoittaen Ilmestyskirjan noudattavan apokalypsien rakennetta erittäin  hyvin.  Hänen mielestään sopivuus on laajuudessaan vakuuttava puolto  Ilmestyskirjan määrittelemiseksi apokalyptiikaksi.
Vanhimmat  käsikirjoitukset ovat titteliltään "Johanneksen apokalypsis".   Myöhemmät käsikirjoitukset lisäävät Johanneksen eteen määreen  "evankelista."  Näistäkin myöhäisemmät tittelin "teologi".  Johanneksen  oma otsikko ja nimi kirjeelleen on kuitenkin "apokalypsis" (Boring 34).
Apokalyptiikan  lisäksi Ilmestyskirjalla on kirjeen muoto.  "Ilmestyskirjaa luettiin  jumalanpalveluksissa, ja koska se oli kirje, se luettiin kokonaan, ei  jaetta sieltä toista täältä" (Boring 1989, VII).  Näin Ilmestyskirja  antoi kuulijan kokonaiskuvan kirjeestä kehittyä mielessään.  Se oli  "..pastoraalikirje Aasiaan myöhäisellä 100-luvulla jkr. kristityille,  jotka olivat ja elivät kriittisessä uskontopoliittisessa tilanteessa.   Se oli kristityltä profeetalta, joka kirjoitti heille apokalyptiikan  kielellä ja sen kuvilla" (Boring 1989, 1).
Ilmestyskirjan  rakenteessa vahvasti esiintyvä seitsenluku oli Boringin mukaan   muodostunut apokalyptiikassa jo perinteeksi.  Hän mainitsee esimerkkinä  2. Esdran, joka sisältää seitsemän sarjan ilmestyksiä, seitsemän tapaa  rangaista pahaa ja seitsemän tapaa, joilla vanhurskaat iloitsevat  (Boring 1989, 31).
Boring  luettelee Ilmestyskirjan sisältämät seitsemät seuraavasti:  Jotkut ovat  numeroituina tekstin sisään, kuten kirjeet, seurakunnat, sinetit,  pasuunat, maljat (Boring 1989, 31).  Jotkut seitsemän sarjoista ovat  piilotettuina rakenteeseen, kuten seitsemän autuudenjulistusta[1], seitsemän ylistyksen kohdetta (5:12), seitsemän ihmisryhmää (6:15), seitsemän viittausta alttariin[2] ja seitsemän profeetallista vakuutusta Jeesuksen eskatologisesta paluusta[3] (Boring 1989, 31).
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti