Historiallinen näkökulma
Ilmestyskirja  kattaa koko kirkkohistorian alkuseurakunnasta Jeesuksen toiseen  tulemukseen asti. Näkökulman kannattajien suurin ongelma on se, että  kirkkohistoria pitenee koko ajan ja tulkittavia tapahtumia tulee siten  jatkuvasti lisää. Tulkinnalle on tyypillistä nähdä paavinvalta  Ilmestyskirjan pedon valtana. Nykyisin vähäisintä kannatusta saava  näkökulma, mutta suosionsa päivinä kannattajia olivat uskonpuhdistajat  Luther, Wycliffe, Calvin ja myöhemmin Spurgeon.
Aikahistoriallinen eli preteristinen näkökulma
Ilmestyskirja  on jo suurelta osin toteutunut kirkkohistorian ensimmäisinä  vuosisatoina kirjoittamishetken jälkeen. Näkökulma jakaantuu kahteen  haaraan, sekä perinteiseen että eksegeetikkojen preterismiin.
Eksegeetikot  eli Raamatun alkuperäisen kirjoitushetken merkityksen tutkijat  ajattelevat Johanneksen kuvaavan oman aikansa tilanteita vertauskuvien  ja symbolien kautta. Mitään tulevaisuuden toteutumaa tekstille ei siis  välttämättä tarvitse odottaa. Perinteiset preteristit uskovat  Ilmestyskirjan olevan kirjoitettu ennen vuotta 60 jKr. ja ennustavan  Jerusalemin ja Rooman tuhon sekä Jeesuksen toisen tulemuksen. Oman  aikansa lukijoita kirja rohkaisi kestämään vainoissa.
Näkökulma  ottaa huomioon tekstin merkityksen alkuperäisille lukijoille, ja  painottaa sitä, että Johannes ei saanut sinetöidä kirjaansa, koska  tekstin tapahtumien toteutuminen oli lähellä (Ilm. 22:10). Isaac Newton  oli preteristisen näkökulman edustaja.
Futuristinen eli tulevaisuuspainotteinen näkökulma
Futuristinen  tulkinta on vapaissa suunnissa niin suosittu, että harva tietää  vaihtoehtoisista tavoista tulkita Ilmestyskirjaa. Tunnetuimpia  näkökulman kannattajia ovat maailmalla C. I. Scofield, J. Walvoord, H.  Lindsey ja Suomessa Hartonen, Meller, Kokkonen ja Kuosmanen. Näkökulma  jakaantuu tavalliseen futurismiin ja dispensationalismin sävyttämään  futurismiin. Dispensationalismi näkee lopunaikaan liittämiensä tekstien  osoittavan, että Jumalalla on Israelille ja seurakunnalle erilaiset  suunnitelmat lopulliseen pelastukseen.
Näkökulman  mukaan kaikki Ilmestyskirjan kolmannen luvun jälkeinen teksti liittyy  tulevaisuuteen. Futuristit ajattelevat Ilmestyskirjan etenevän  aikajärjestyksessä, mutta kuvaavan kolmannen luvun jälkeen vain meidän  aikamme välitöntä tulevaisuutta. Ongelmana on toteutumattomien  tulkintojen päivitys.
Idealistinen eli hengellinen, allegorinen tai symbolinen näkökulma
Ilmestyskirjan  tekstillä ei ole yhtä tiettyä toteutumaa, vaan se kuvastaa ajattomia  ilmiöitä ja yhä uusiutuvia teemoja. Näkökulman kannattajien mielestä  Ilmestyskirjan tapahtumat antavat hengellisiä oppitunteja periaatteista,  joita ilmenee yhä uudestaan historian varrella. Periaatteita ovat  esimerkiksi hyvän voitto pahasta, Kristuksen voitto Saatanasta ja  Jumalan hallinta kaikkina aikoina.
Näkökulman  etuna on Ilmestyskirjan tekstien rohkaiseva ja rakentava merkitys  kaikille sukupolville kaikkina aikoina. Näkökulman kannattajia ovat myös  monet futuristit, kuten G. E. Ladd ja R. H. Mounce, jotka täyttävät  päänäkökulmansa aukkoja tällä näkökulmalla.
Hermeneuttinen näkökulma
Nykyisin  Ilmestyskirjan tulkitsijoilla on tapana yhdistää Raamatun  tulkinnallisesti terveimmät osat preteristisestä, futuristisesta ja  idealistisesta näkökulmasta. Tällöin on myös suosittua jättää  tulkintamalli nimeämättä tai antaa sille oma nimi. Näkökulma korostaa  tekstin merkitystä alkuperäisten vastaanottajien ja lukijoiden  tilanteessa ja johtaa siitä ajattomia, kaikille sukupolville merkittäviä  sovellutuksia. Ilmestyskirja tulkitaan kirjallisuuslajiltaan  vertauskuvien ja symbolien kautta sanomansa välittäväksi  apokalyptiikaksi, joka on ajaton rohkaisun, kehotuksen ja varoituksen  sana kilvoittelijoille. Näkökulman edustajia ovat esimerkiksi Bruce M.  Metzger ja Suomessa allekirjoittanut.
REPRIPUTINONALISMI – VAI MIKÄ SE OLI? VAIVANAIKAAN LIITTYVÄT MALLIT
Pretribulationalismi (pre = ennen, tribulation = vaiva, ahdistus)
Tämän  näkemyksen kannattajat uskovat Kristuksen toisen tulemuksen olevan  kaksiosainen. Ensimmäinen, ns. salainen tempaus, tapahtuu ennen suurta  vaivanaikaa (seitsemän vuoden ajanjakso), jossa Antikristus hallitsee.  Tämän jälkeen uskovat viettävät Karitsan häitä, mutta palaavat  Kristuksen kanssa murskaamaan pahan ja perustavat tuhatvuotisen  valtakunnan maan päälle. Raamatusta poimitaan paikkoja, joiden mukaan  uskovat eivät koe suurta ahdistusta (1. Tess. 1:10; 5:9, Room. 5:9).  Näkemys liittyy dispensationalismiin.
Posttribulationalismi (post = jälkeen)
Tämän  näkemyksen mukaan Kristuksen toinen tulemus on kertaluonteinen, eli Hän  palaa vain kerran takaisin suuren vaivanajan jälkeen. Raamatusta  poimitaan kohdat, joiden mukaan uskovat kokevat ahdistuksen (Matt. 24:9,  21, 29; Ilm. 7:14). Näkemys liittyy futurismiin tai historialliseen  tulkintaan, muttei koskaan dispensationalismiin.
Midtribulationalismi (mid = keskellä)
Tämän  näkemyksen kannattajat uskovat Kristuksen toisen paluun ensimmäisen  vaiheen olevan vasta suuren vaivanajan puolivälissä. Uskovat joutuvat  kokemaan kolme ja puoli vuotta vainoja, mutta Kristuksen tulemuksen ja  seurakunnan poisoton jälkeen ne yltyvät. Näkemys yhdistää  raamatunkohdat,  jotka kertovat uskovien kokevan suurta ahdistusta ja toisaalta  säästyvän siltä. Näkemys liittyy dispensationalismiin.
TUHATVUOTISOPIN ELI MILLENIALISMIN ERI MUODOT
(mille = tuhat vuotta, annus = vuosi)
Premillenialismi (pre = ennen)
Jeesuksen  toinen tulemus tapahtuu ennen kirjaimellista tuhatvuotisen valtakunnan  perustamista maan päälle, jonka jälkeen luodaan uusi taivas ja uusi maa.  Vapaiden suuntien vallitseva tulkinta eli dispensationalistinen  premillenialismi eroaa perinteisestä premillenialismista uskoessaan,  että Kristuksen tulemus on kaksiosainen ja että kansallisella Israelilla  on suuri rooli Jumalan lopunaikojen ohjelmassa. Näkemys liittyy sekä  historialliseen näkökulmaan että usein futurismiin. 
Postmillenialismi (post = jälkeen)
Jeesuksen  toinen tulemus tapahtuu vasta maan päälle perustetun tuhatvuotisen  valtakunnan jälkeen, jonka seurakuntien evankeliointityö mahdollistaa.  Tehokkaan evankelioinnin seurauksena ajatellaan suurimman osan ihmisistä  kääntyvän, jonka seurauksena maailmassa vallitsee rauha. Jeesus tulisi  tämän jälkeen vain kerran perustaen uuden taivaan ja maan. Näkemys  liittyy joskus preterismiin.
Amillenialismi (a = ei ole)
Amillenialismit  tulkitsevat Ilmestyskirjan 20. luvun mainitseman tuhatvuotisjakson  viittaavan vertauskuvallisesti pitkään ajanjaksoon, joka on Kristuksen  ensimmäisen ja toisen tulemuksen välillä tai olevan symbolinen kuvaus  ikuisuudesta. He toteavat, että Raamatun ainoa maininta tuhannen vuoden  jaksosta sijaitsee Ilmestyskirjassa vertauskuvallisen tekstin keskellä,  joten on luonnollista tulkita ajanjakso myös vertauskuvallisesti, ei  kirjaimelliseksi tuhanneksi vuodeksi. Näkemys liittyy sekä preterismiin  että usein idealismiin.
JULKAISTU OSANA ISOMPAA KOKONAISUUTTA RISTIN VOITTO -LEHDESSÄ 23.8.2008
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti