Valtiollisen  vainon alla syntynyt Danielin kirja merkitsi alkua juutalaisen  ilmestyskirjallisuuden (apokalyptiikan) kukoistukselle.  Värikkäin ja  salaperäisin kuvin kerrottiin Jumalan ja hänen vastustajansa taistelusta  ja lähellä olevasta voitosta.  Vuosisatojen kuluessa profeetat olivat  käyneet harvinaisiksi.  Profeettakirjojen perintöä jatkoi tavallaan  apokalyptinen kirjallisuus.  Ilmestyskirjallisuus syntyi etupäässä  "maanalaisena" vastarinta- ja rohkaisukirjallisuutena sorrettujen ja  vainottujen ihmisten keskuudessa.  Siksi se on lähes aina kirjoitettu  menneisyyden suurmiesten salanimellä (Räisänen 1995, 70).
Ilmestyskirjallisuuden  vertauskuvalliset näyt sisälsivät usein katsauksia juuri taakse  jääneeseen historiaan.  Katsaukset esitettiin usein ennustusten  muodossa.  Teosten loppuvaiheessa ne muuttuvatkin todella  kirjoitushetkellä vielä edessä olevan tulevaisuuden ennustuksiksi  (Räisänen 1995, 70).  Historia kuvattiin ikään kuin ennustuksena, jonka  lukijat havaitsivat jo toteutuneeksi.  Sen tarkoitus olikin lisätä  lukijoiden luottamusta Jumalaan.
Koettu  vaino vaikutti paitsi Ilmestyskirjallisuuden syntyyn, myös sen sisällön  perusvireeseen.  "Kirjojen perusvire on rohkaiseva: kun jaksetaan vielä  vähän aikaa kestää, Jumala tekee ahdingosta lopun ja koittaa  pelastuksen aika. Usein esitetään tarkkoja laskelmia ratkaisevien  tapahtumien ajankohdasta" (Räisänen 1995, 71).  Liitteenä oleva katkelma  Mooseksen taivaaseen ottamisesta on esimerkkinä muun  apokalyptiikan samankaltaisuudesta Ilmestyskirjan kanssa.
Kirjallisuuslajeja  määritellessä täytyy käsitellä jokaista kolmesta seuraavasta  piirteestä: muotoa, sisältöä ja toimintaa.  Nämä piirteet ovat usein  toisiinsa kietoutuneita, mikä hankaloittaa niiden analysointia (WBC  1997, lxxxi).  Kirjan muoto, sisältö ja käyttö (paremminkin tarkoitus)  määrittelee siis kulloinkin kyseessä olevan kirjan tai kirjeen  lajityypin.
Aune määrittelee apokalypsin seuraten yllä mainittua jaottelua seuraavasti: 
- 1. Muoto: Apokalypsis on ensimmäisen persoonan proosallista narratiivia, joka koostuu ilmestyksenomaisista näyistä, joita episodimainen rakenne liittää yhteen. Se on välitetty kirjoittajalle yliluonnollisen paljastajan kautta, jäsennelty siten, että keskeinen ilmestyksellinen sanoma rakentaa kirjallisen kliimaksin, ja kehystetty ilmestyskokemusta ympäröivien olosuhteiden narratiivilla.
- 2. Sisältö: Toispuoleisen kommunikointia, yleensä eskatologista, perspektiivi inhimillisessä kokemuksessa ja arvoissa.
- 3. Käyttö: a) vahvistaa tuonpuoleinen auktoriteetti sanomalle, b) niin että sanoman vastaanottajat rohkaistuisivat jatkamaan tavoitteeseen, c) tai jos tarpeellista, muuttaa heidän ajatteluaan ja käyttäytymistään yhdenmukaiseksi tuonpuoleisten näkökulmien kanssa (WBC 1997, lxxxii).
Aikanaan  Notre Damen yliopistossa vaikuttaneen J.J. Collinsin johtaman Society  of Biblical Literaturen tutkijatiimi on tehnyt tyypillisen rakenteen  pääjaottelun, joka ensimmäistä kertaa julkaistiin vuonna 1979 Semeia  -lehden numerossa 14 ja jota sen jälkeen on siteerattu useimmissa  arvostetuissa apokalyptiikkaa ja Ilmestyskirjaa koskevissa teoksissa.   Seuraavan rakennekaavion mukaan voi arvioida kirjoituksen sopivuutta  apokalyptiseen määrittelyyn.  Mitä useampi kohta (ehto) täyttyy,  sitä  selkeämmin tekstiin voi soveltaa apokalypsin erityistulkintapiirteitä.
Ilmestyksen tapa (muoto)
- 1. Välittäjä, joka viestii ilmestyksen
- 1.1. Nähtävällä ilmestyksellä on kaksi muotoa
- 1.1.1. näyt
- 1.1.2. ilmestykset
- 1.2. Kuultava ilmestys usein selvittää nähtävää
- 1.2.1. puhe tai esitelmä
- 1.2.2. dialogi
- 1.3. Tuonpuoleinen matka
- 1.4 Kirjoitus (ilmestys taivaallisessa kirjassa)
- 2. Tuonpuoleinen välittäjä
- 3. Inhimillinen vastaanottaja
- 3.1. Salanimisyys
- 3.2. Vastaanottajan luonne
- 3.3. Vastaanottajan reaktio
Aika-akseli (sisältö)
- 4. Protologia (asioita koskien alkua)
- 4.1. Kosmogonia eli maailmansynty
- 4.2. Alkukantaisia tapahtumia
- 5. Historia läpikäydään joko
- 5.1. Menneisyyden muistelulla tai
- 5.2. "ex eventu" -profetialla
- 6. Pelastus nykyhetkessä tiedon kautta (gnostilaisessa)
- 7. Eskatologiset kriisit
- 7.1. Kidutus
- 7.2. Muita eskatologisia mullistuksia
- 8. Eskatologinen tuomio tai tuhoutuminen
- 8.1. Pahojen tai ymmärtämättömien
- 8.2. Maailman
- 8.3. Tuonpuoleisten olentojen
- 9. Eskatologinen pelastus saattaa esiintyä
- 9.1. Kosmisena muodonmuutoksena
- 9.2. Henkilökohtaisena pelastuksena, jonka muoto voi olla
- 9.2.1. ylösnousemus tai
- 9.2.2. muu kuolemanjälkeinen elämänmuoto
Tila-akseli (sisältö)
- 10. Tuonpuoleisia aineksia
- 10.1. Tuonpuoleisia alueita
- 10.2. Tuonpuoleisia olentoja
Paljastajan kehotus (sisältö)
- 11. Ohjeita vastaanottajalle
Päätöksen elementit (muoto)
- 12. Ohjeita vastaanottajalle
- 13. Kerronnallinen päätös
Yllä  olevaan kaavioon tekstiä sijoitettaessa on, samoin kuin muidenkin  raamatunkirjojen kohdalla, muistuttava että harva raamatunkirja  noudattelee tietyn lajityypin rakenteita orjallisesti.  Kirjoittajat  ovat käyttäneet useita kirjallisuustyylejä saadakseen teksteihinsä  voimaa ja tehdäkseen ne arvonsa mukaan ainutlaatuisiksi.
Aune  esittelee lisäksi Collinsin komitean laatiman apokalyptiikan  määritelmän, joka esittelee apokalypsin toiminnan seuraavasti:
"  `Apokalypsi´ on kerronnallisessa kehyksessä esiintyvä  ilmestyskirjallisuuden tyylilaji, jossa tuonpuoleinen olento välittää  ilmestyksen inhimilliselle vastaanottajalle, ilmaisten tuonpuoleisen  todellisuuden, joka on sekä aikaan sidottu, tarkastellessaan  eskatologista pelastusta, että tilaan liittyvä, käsitellessään toista,  yliluonnollista maailmaa." (Collins 1998, 5)
Timothy  P. Jenney puolestaan esittelee Paul Hansonin periaatteen, jossa  apokalyptiikka määritellään kirjan toiminnan, ei piirteiden mukaan.   Näin määriteltynä apokalyptiikka on seuraavanlaista:
"..ilmestysliikkeiden  kehittämä ajattelumalli; se perustuu erityiselle eskatologiselle  näkökulmalle luodessaan symbolista maailmankaikkeutta, joka vastustaa  vallitsevaa yhteisöä. Tämä symbolinen maailmankaikkeus palvelee  visionäärisiä yhdyskuntia niiden muodostaessa identiteettiään suhteessa  kilpaileviin ryhmiin ja jumaluuteen sekä ratkaisee uskonnollisten  toiveiden ja syrjäytymisen tunteen välisiä ristiriitoja ... ainoastaan  kosmisen valtakunnan perimmäisten merkityksien mukaan, josta odotetaan  lähellä olevaa vapautusta." (FLBC 1999, 1541.)
Eugene  M. Boring keskittyy apokalyptiikan määrittelyssä edellisten lisäksi sen  erityiseen ajattelutapaan.  Hänen mukaansa apokalyptiikka on  erityisluonteista eskatologiaa, joka pohjautuu erityisluonteiseen  jumalallisen kaitselmuksen ymmärtämiseen (Boring 1989, 35).  Tämä  kaitselmus on sekä maailmaan että Hänen omiinsa kohdistuvaa.
Kaitselmukseen  liittyy usko Jumalaan historian ohjaajana.  Itse eskatologia menee  pidemmälle.  Jumala ohjaa historiaa sen lopulliseen päämäärään (Boring  1989, 36).  Apokalyptiikka yhdistää nämä ja kehittää ajatusta  seuraavasti:  Jumala ohjaa historiaa lopulliseen päämäärään, jonka  Jumala itse tuo lähitulevaisuudessa erityisellä tavalla, joka on jo  paljastettu (Boring 1989, 37).  Tuo paljastus tapahtuu apokalyptiikan  kautta.
Apokalyptiikka  on siis nimitys olemassa olevalle kirjallisuuslajille.  Vaikka  Ilmestyskirja itsessään ei ole kaukainen, niin nimityksen käyttö on  kaukaista tämän päivän ihmiselle.  Tämä selittää suurelta osin sen  tuntemattomuuden ja muodon, piirteiden ja sisällön vierauden.  Mutta  apokalyptiikan esittelemä eskatologia on tuttua:  Herra tulee pian ja  palauttaa oikeuden maailmaan.
Apokalyptiikka  oli lähellä aikansa muuta kirjallisuutta.  Sitä esiintyi pääasiassa  välitestamentillisessa ajassa.  Alkioasteella olevia apokalyptisia  teoksia Israelin ulkopuolella edustivat mm. Sibyllinian oraakkelit,  egyptiläiset Demoottinen kronikka ja Savenvalajan oraakkeli sekä  Persialainen Hystapen oraakkeli (Boring 1989, 43).  Nämä säilyneet  teokset osoittavat, että juutalainen apokalyptiikka ei ollut  ympäristöstä erillään kehittynyt ilmiö, vaan pikemminkin osoitus  Israelin uskon kristallisoitumasta ilmassa leijuneen intellektuellin  ilmiön pohjalta (Boring 1989, 43-44).
Mouncen  (NICNT) mukaan apokalyptiikka lajina saatetaan tunnistaa tiettyjen  peruselementtien läsnäolosta, jotka yhdistyivät yleisen uskonnollisen  tai filosofisen perspektiivin muotoon.  Ensinnä, apokalyptiikka on  eskatologista käsitellen tulevaa aikaa, jolloin Jumala murtautuu aikaan  ja paikkaan asettaen kaikki vastuuseen.  Toiseksi apokalyptiikka oli  dualistista, esitellen kaksi vastakohtaista yliluonnollista voimaa.   Dualistisuus näkyi kahdessa erillisessä nykyhetkessä ja historiassa:   näkymättömässä ja näkyvässä sekä nykyisessä ja tulevassa.  Lisäksi sitä  leimaa determinismi, jossa kaikki liikkuu jumalallista ennalta määrättyä  aikataulua noudattaen ennalta määrättyyn loppuun (NICNT 1977, 19-20).
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti