Uskon Ilmestyskirjan edustavan sekä apokalyptiikkaa että  Raamatun profetiaa molempien liittyessä Jumalan itsensä ilmoittamisen  muotoihin. Tällä tavoin se uskoo saavutettavan terveen ja tasapainoisen  kuvan molemmista. Vaikka Ilmestyskirja on pääasiassa rakenteeltaan  tyypillinen apokalyptinen kirja, se sanoma sisältää myös profetiaa,  kuten monet muutkin Raamatun kirjat, esim. evankeliumit tai Jobin kirja.
Apokalyptiikan  olemassaolo ei siis merkitse sitä, että Ilmestyskirja olisi vain  apokalyptiikkaa.  Ilmestyskirja, kuten monet muutkin Raamatun kirjat, on  sekoitus kirjallisuus- ja kerrontatyylejä.  Ilmestyskirjassa onkin  ilmeistä, että profetia ja apokalyptiikka ovat kietoutuneet toisiinsa.   Tätä sekoitusta voidaan kutsua vaikka apokalyptiseksi profetiaksi tai  profeetalliseksi apokalypsiksi.  Tämä loistokas sekoitus kiinnostaa ja  hämmentää tulkitsijoita vielä kolmantena vuosituhantena  kirjoitushetkestä.
Aunen  mukaan kirjoittaja pistää apokalyptiikan profetian raameihin ja asettaa  rinnakkain apokalyptiikan profetian elementein läpi teoksensa (WBC  1997, xc).  Apokalyptisellä kirjallisuudella onkin useita yhteisiä  piirteitä Raamatun profetian kanssa.  Molemmat käsittelevät  tulevaisuutta.  Molemmat työstävät säännöllisesti kuvaannollista ja  symbolista kieltä.  Molemmat korostavat näkymätöntä maailmaa, joka on  näkyvän maailman toimintojen taustalla.  Molemmat painottavat uskollisen  uskovaisen tulevaa lunastusta (Virkler 1981, 193).
Payne esittää apokalyptiikan ja profetian erot listauksessaan seuraavasti:
1.  Profetia oli alun perin puhutussa muodossa, kun taas apokalyptiikka oli kirjoitetussa.
Profetiat ovat useimmiten lyhyehköjä erillisiä oraakkeleja. 
2. Apokalyptiikka koostuu pidemmästä syklisestä materiaalista, joka toistetaan paralleelisesti kaksi, kolme kertaa. 
3. Apokalyptiikka sisältää enemmän symbolismia, erityisesti eläimiä ja muita elämän muotoja
4. Apokalyptiikka antaa suuremman painon dualismille (enkeleille ja Messiaalle vastaan Saatana ja Antikristus) kuin profetia. 
5.  Apokalyptiikka ensisijaisesti kehottaa ja rohkaisee "vanhurskasta  jäännöstä". Profetia usein nuhtelee tunnustukseltaan uskonnollisia. 
6.  Apokalyptiikka on yleensä pessimististä inhimillisen väliintulon  merkitykselle nykyhetken muuttamiseksi. Profetia fokusoi ihmisen  muutoksen tärkeyteen. 
7.  Apokalyptiikka on tavallisesti kirjoitettu pseudonyymisesti  (nimettömänä tai peitenimellä). Profetia on tavallisesti kirjoitettu tai  puhuttu kirjoittajan nimellä. 
(Payne 1980, 86-87)
Vaikka  apokalyptiikkaa saatetaan pitää profetian alalajina tai rinnakkaisena  Jumalan itsensä ilmoittamisen muotona, nämä kaksi kirjallisuuslajia ovat  riittävän erilaisia tullakseen tarkastelluiksi erillisinä ja  kutsutuiksi omilla nimillään.  DBI määrittelee lisää profetian ja  apokalyptiikan eroja seuraavasti:
"Profetia  puhuu luopuneille ja pyytää katumaan, apokalyptiikka puhuu uskollisille  ja kehottaa kestämään. Profetia julistaa Jumalan tuomion synnille  paikallisesti luonnollisessa merkityksessä, apokalyptiikka julistaa koko  maan tuhoavaa kosmista luonnonmullistusta. Profetia tallentaa sanomansa  runoudessa, apokalyptiikka kertomuksina mysteerejä täynnä olevina  taivaallisina vierailuina ja näkyinä. Profetia lupaa ennallistamista ja  tulevaisuuden siunauksia, apokalyptiikka odottamatonta jumalallista  vierailua, joka aikaansaa uuden taivaan ja maan." (DBI 1998, 35-36)
Apokalyptiikka  on enemmän uskonnollista ideologiaa kuin profetiaa.  Se on painostetun  vähemmistön näkökulma, joka erottelee hyvät ja pahat ja odottaa tuomiota  kaikille ansioiden mukaan.  Profetia eroaa apokalyptiikasta myös  sosiologisesti.  Profetia ei erottele pahoja ja hyviä, vaan olettaa  pahojen katuvan ja muuttuvan.  Lisäksi se antaa hyville kehotusta ja  rohkaisua, että he kestäisivät uskollisina tai palaisivat ruotuun (WBC  1997, lxxxix).
Jenney  mainitsee kaksi sekoittavaa samankaltaisuutta apokalyptiikassa ja  profetiassa.  Ensiksi,  suurin osa apokalyptiikasta ja profetiasta  sisältää historiallisia katsauksia muistuttaen Jumalan aktiivisuudesta  läpi historian.  Katsaukset liittävät molemmat lajit kirjoitushetken  kontekstiin ja saavat lukijan luottamaan Jumalaan (FLBC 1999, 1542).   Toiseksi molemmat lajit keskittyvät yleensä ensimmäisten vastaanottajien  tilanteeseen.  Ilmestyskirjan kirjeet seurakunnille palauttavat heidät  jumalallisen tehtävänsä ääreen, josta he olivat poikenneet, keskittyen  heidän käytökseensä (FLBC 1999, 1543).
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti