Ilmestyskirjan kirjallisuuden genreä määriteltäessä keskeiset käsitteet 'apokalypsis' ja 'apokalyptiikka' pohjautuvat  kreikankielisiin sanoihin 'apokalypto, apokalypsis' ja niiden  johdannaisiin.  Sana juontuu 'kalupto'-verbistä, joka tarkoittaa  `piilottaa´ tai `haudata maahan´.  Tästä seuraakin sanan yleinen  merkitys "piilottaa, salailla, peittää" (Kittel 1993, 564).   Yleismerkitys sanalle on 'apokalypto' on ilmoittaa, esiintuoda tai  paljastaa, ja sanalle 'apokalypsis' ilmestys, paljastus
Teologiselta  merkitykseltään 'apokalypto, apokalypsis' saa merkitykset ilmoittaa,  ilmoitus.  Ilmoitus tarkoittaa jumaluuden käytännön ilmentymää, josta  kaikki uskonnot ovat olleet aina kiinnostuneita.  Ihminen on halunnut  nähdä Jumalan itsensä ilmoituksen tarpeen osana jumalallisuuden  luonnetta (Kittel 1993, 564-565).  Teologisesti onkin hyvin keskeistä,   miten Jumala ilmoittaa itsensä.
Kristillisen  aikakauden alussa kreikka käytti 'kalypto' -sanaa enemmän  kirjaimellisessa kuin teologisessa mielessä.  Kun kreikkalainen halusi  käyttää jotakin varsinaiseen jumalalliseen manifestaatioon viittaavaa  sanaa, hän käytti muita termejä kuin 'apokalypto' ja 'apokalypsis'.   Raamatun ulkopuolella kyseisten termien teologinen käyttö pohjautuukin  myöhempiin aikoihin (Kittel 1993, 570-571).
Verrattaessa  muiden aikaistensa uskontojen ilmoituskäsitykseen Vanhassa  testamentissa esiintyy kuitenkin Elävän Jumalan, Jahven, ilmoitus. Jahve  ilmoitti itsensä kolmella tavalla: historian herrana, pyhänä ja  armollisena sekä kosmoksen, maailman, luojana että ylläpitäjänä (Kittel  1993, 571-573).  Jumala sai nimen "se joka minä olen".  Jumala elävyys  ilmeni yksittäisinä ilmestymisinä ja ennen kaikkea historian  ohjaamisessa Israelin kansan kohdalla.  Historia oli ohjattu loppuun  asti, sillä "kreikkalaisesta ilmoituskäsityksestä poiketen Vanhan  testamentin ilmoituksen antama uusi merkitys sisälsi myös viittauksen  tulevaisuuteen, erityisesti tulevaan Jahven päivään" (Kittel 1993, 576).
Teologisena  käsitteenä ilmoitus ei ollut vielä kreikankielessäkään selkiintynyt.   Kreikankielisen Vanhan testamentin Septuagintan merkitys ilmoitukselle  oli edelleen yleisluonteinen "ilmestyä".  Juutalaisuudessa tekninen  termi, jota käytettiin kuvaamaan ilmoitusta, oli "toora" eli  konkreettiset kirjoitukset (Kittel 1993, 578).  Esimerkiksi 1. Mooseksen  kirjassa (18:1)  Jumalan itsensä ilmoittamista kuvataan sanalla "Jumala  näyttäytyi Aabrahamille".  Tämä kuvastaa Vanhan testamentin käsitystä  elävän Jumalan ilmestyksestä.
Juutalaisuus  muodosti elävästä ilmoituksestaan ajatusmallin ja kirjallisuuslajin,  jota on ruvettu kutsumaan apokalyptiikaksi.  Varhaisimmat apokalypsit,  kuten Daniel kirjoitettiin hepreaksi (arameaksi), ja useimmilla  apokalyptisistä teoksista oli juutalaiset juuret.  Apokalyptiikan  mestarit edustivat, eivät kovin huomattavaa, mutta epäilemättä olemassa  ollutta ryhmää, jota kutsuttiin "maan hiljaisiksi".  Heille Jumala  luojana oli luonut myös tulevan ajan, joka kerran on tuleva voimalla.   Tuonpuoleisuuden katseleminen jo nyt vahvisti Jumalan palvelijoita.  (Kittel 1993, 578).
Uusi  testamentti peri VT:n ilmoituksen teologisen käytön.  UT:ssa ilmoitus  näkyy pelastushistorian jatkuvuutena.  UT hylkää juutalaisuuden suosiman  ilmoituksen yleiskäytön ja kytkee sen suoraan VT:n kirjoituksiin,  erityisesti profeettoihin ja Jesajan loppuosaan.  Uudessa testamentissa  Jumalan ilmoitus kiteytyy Kristuksessa.
Apokalyptiikan  vahva vaikutus alkukristillisyyteen näkyi siinä, että se varusti  kristillisyyttä omilla peruskäsitteillään.  Kristillisyys omaksuikin  erityisesti ilmoituksen merkityksen "ilmestyä".  UT:n ilmoituksessa  oleva erityinen voima VT:n käsitykseen verrattaessa nousee merkityksen  vuorottelusta historian ja eskatologian välillä (Kittel 1993, 580).   UT:ssa opetus kuvastaa "jo nyt - ei vielä" ajattelua.  VT:n ilmoituksen  painotus oli enemmän tulevaisuuteen katsomisessa, ei soveltamisessa  kyseiseen hetkeen.
Apokalyptiikassa  ilmoitus ei koskaan ole ihmisen omissa käsissä, kuten gnostilaisessa  käsityksessä ilmoituksesta.  Henkilöiden näkemät ilmestykset,  apokalypsit, ovat aina jumalallisesta tahdosta riippuvia erityisiä  ilmoitustapahtumia.
Yhteenvetona  'apokalypsis' -termin taustoista voidaan todeta, että apokalyptiikka  sanana liittyy Jumalan itsensä ilmoittamiseen ihmisille.  Sana viittaa  siihen, että ilmoitukset, jumaluuden käytännön näkyvät ilmentymät kuten  ilmestykset, liittyvät peitettyjen tosiasioiden paljastamiseen ja  teologisesti ovat tuonpuoleisen ilmentymiä läsnäolevassa.
Termeillä  'apokalypto' ja 'apokalypsis' on vahva eskatologinen merkitys.  VT:n  pelastushistoriasta alkaen niiden merkitys päättyy UT:ssa toteutuneeseen  Kristuksen syntymään, kuolemaan ja ylösnousemukseen.  Ilmoituksen  lopullinen päätös on Kristuksen toinen tulemus.
Jumalallista  ilmoitusta on myös sanoma, joka välittää tätä sisältöä (Kittel 1993,  591).  Kittel tunnistaa apokalypsit ja apokalyptiikan ilmoituksiksi  niiden kantaessa eskatologista sisältöä teksteissään.  Siten ne ovat  jumalallisen ilmoituksen kirjallisia ilmentymiä.
Tutkimuksen  kannalta on merkittävää, että Kittel tämän Ilmestyskirjan otsikkoon  liittyvän sanan 'apokalypsis' yhteydessä huomioi apokalyptiikan sekä  liikkeenä että kirjallisuudenlajina.  Se viittaa siihen, että  apokalyptiikkaa voidaan pitää jopa itsenäisenä ilmoituksena, Jumalan  itsensä ilmoittamisen muotona, kuten esim. profetiaa, Raamattua, luontoa  ja Kristusta.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti