Apokalyptikot  käyttivät laajasti symboliikkaa.  Symboliikka istuu hyvin näynomaisiin  ilmestyksiin.  Näky on väline ilmoitukselle, joka keskittyy senhetkisen  ajan loppumiseen ja dramaattisella tavalla alkavaan uuteen aikaan.   Apokalyptikot osoittivat senhetkisen valtajärjestelmän toisarvoiseksi  todellisen historiaa ja tapahtumia ohjaavan Jumalallisen järjestyksen  rinnalla.
Vaikka  apokalyptinen liike oli itsessään hajanainen, sen eri osista voi koota  luettelon liikkeelle ominaisista ilmiöistä ja sen mukanaan tuomista  uusista käsitteistä.  Näitä ovat esimerkiksi seuraavat:
-historian kulun mekanistisuus (determinismi),
-historian aikakaudet
-dualistinen maailmankuva
-vieraantuminen ympäröivästä maailmasta,
-pseudonyymisyys
-lopunajallinen "kärsimättömyys"
-aivan lähellä olevan lopun odotus
-lukusymboliikka ja salakielisyys
-korostunut enkelioppi
-ja tuonpuoleisuuden toivo (ylösnousemus) (Latvus 1992, 190).
Edellä  olevassa listassa on sekä raamatullisesti ja teologisesti ajateltuna  sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia.  Samat liikkeelle tyypilliset  ominaisuudet siirtyivät myös sen synnyttämään kirjallisuuteen.  Voidaan  olettaa, että Ilmestyskirjassa ominaisuuksien ajateltiin olevan  tasapainossa, koska se otettiin mukaan kaanoniin. Tästä esimerkkinä oli  välittäjäenkelin kielteinen suhtautuminen Johanneksen kumarteluun  kannanottona aikansa korostuneeseen enkeleidenpalvontaan.
Zarathustralaisuus  toi yllämainittuun listaan lisäksi tutulta kuulostavan tuomion kuoleman  jälkeen.  Se oli tulinen pätsi, joka polttaa tai puhdistaa pahat  (Latvus, 191).  Näitä ympäristön elementtejä ei kuitenkaan kannata  torjua peläten.  Apokalyptinen liike ei ollut uskon kavaltajien liike.   Se oli vaikeassa elämäntilanteessa eläneiden uskovien ihmisten rohkea  pyrkimys tulkita oma Jumala-usko senhetkisessä maailmassa, ei uskon  kavaltajien liike (Latvus 1992, 191).  Tämä kuulostaa mielekkäältä  ajateltaessa esim. 70 -luvulla vallinnutta Lähi-idän kriisin vaikutusta  Ilmestyskirjan tulkintaan.  Silloin tulkittiin uskoa Raamattuun  vilpittömästi sen hetken ehdoilla.
Tämän  maailman suhteen apokalyptikot olivat pessimistejä, päinvastoin kuin  Jumalan mahdollisuuksien suhteen.  Apokalyptikot ajattelivat, että  Jumalan oikeus tulee vallitsemaan, mutta ei tällaisessa maailmassa.   Apokalyptinen liike oli poliittisesti avuttomien ja painostettujen  uskonilmaus tilanteessa, jossa empiirisiä todisteita Jumalan hyvyydestä  ei ollut näköpiirissä.  Apokalyptikot halusivat lukijansa uskomaan   "siitä huolimatta", kun "siksi, että" ei näyttänyt järkevältä (Boring  1989, 42).
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti