Ilmestyskirjan ajatellaan usein kuvaavan tulevaisuuden suurta eksytystä. Tulevaisuudessa toteutuviksi ajatelluista tuomioista löytyy kuitenkin yllättäviä yhteyksiä kaukaiseen menneisyyteen. Miten exodus, eli Israelin vapautuminen Egyptin orjuudesta, voi liittyä Ilmestyskirjaan?
Ilmestyskirja on yksi raamatun kymmenistä kirjoista. Kaikki kirjat ovat yksilöllisiä, mutta niissä on yhteinen sävel. Tuo sävel virittää ihmisen sydämen Jumalan puoleen ja etsimään turvaa hänestä. Koko Raamattu kertoo pelastuksesta, ihmisen vapautumisesta synnin orjuudesta.
Unohdettu näkökulma
Ilmestyskirjan alkuperäiset vastaanottajat ymmärsivät sen sisällön meitä paremmin, samoin kuin esimerkiksi Korinttolaiset saamansa kirjeen. Tämä unohtuu meiltä usein Ilmestyskirjaa lukiessamme. Mitä Ilmestyskirja kertoi aikansa ihmisille; pelottiko vai rohkaisiko se heitä?
Ilmestyskirjan ymmärtämiseen pätee tavallinen Raamatun tulkintatapa. Ensin mietitään mitä sanoma merkitsi alkuperäisille vastaanottajille, merkityksen löydyttyä sovelletaan siinä piilevä ajaton totuus aikaamme. Jumalan Sanan alkuperäinen tarkoitus ei ole koskaan ristiriidassa nykymerkityksen kanssa.
Ilmestyskirjan lukijat elivät vainojen keskellä, kuten monet kristityt tänäkin päivänä eri puolilla maailmaa. He tarvitsivat rohkaisua, ja sitä he saivat Ilmestyskirjasta. Uskovien ahdinko voi olla sekä henkistä painetta että fyysistä kärsimystä.
Yksi Ilmestyskirjan avainjakeista on Ilm. 1:9. Siinä Johannes kertoo jakavansa vastaanottajien kanssa saman ahdingon, valtakunnan ja kestävyyden kilvoittelussa. Johanneksen ei tarvinnut pelotella heitä maailmalla, he tiesivät sen vaarat elämästään.
Ilmestyskirja profetoi
Ilmestyskirja - raamatullisen profetian tapaan - rohkaisi, varotti, julisti Jumalan suuria tekoja historiassa ja kertoi samalla myös uskollisten paremmasta tulevaisuudesta. Näin profetia toimii seurakunnissa edelleenkin.
Ilmestyskirjassa profetia oli puettu myöhemmälle ilmestyskirjallisuudelle tyypillisen nk. apokalyptiikan muotoon. Se kertoi sanomansa vertauskuvien, näkyjen ja runsaiden Vanhan testamentin lainausten muodossa. Ilmestyskirjankin noin viidestäsadasta jakeesta lähes kolmellasadalla on vastine Vanhan testamentin kirjoissa.
Ilmestyskirjan luvut 6-19 sisältävät pelottavia tuomioita jumalattomille, maailmalle. Osa tuomioista on ihmisen tekojen luonnollisia seurauksia, kuten ensimmäisten sinettien sota, sitä seuraava nälänhätä, inflaatio ja kulkutaudit. Osan tuomioista Jumala sallii käännyttääkseen ihmiset, osa on oikeudenmukaisen Jumalan rangaistus pilkasta ja vainosta, jota Jeesus ja häneen uskovat kohtaavat.
Mitalin toinen puoli
Lukujen tapahtumilla on tuomion pelottavuuden lisäksi toinen puoli, joka rohkaisee Jumalan puolella olevia. Tapahtumat kertovat vapautuksen sanomaa pohjautuen Raamatun suureen esikuvaan, Israelin kansan vapautumiseen Egyptin orjuudesta, eli exodukseen.
Egyptistä vapautuminen liittyy Ilmestyskirjan tapaan lainata Vanhan testamentin esikuvia ja tekstejä. Niiden välityksellä se kertoo vertauskuvallisesti ikuisen sanoman: Jumalan puolella ei ole hätää, hänen puolellaan olet turvassa, ja hänen kanssaan voitat.
Seuraavaa Ilmestyskirjan, egyptin vitsauksien ja Vanhan testamentin tekstien luetteloa pohtiessa tulee mieleen, etteivät yhtäläisyydet ole sattumia:
-1. pasuuna (Ilm. 8:7) rakeita ja tulta vrt. Egyptin 7. vitsaus (2. Ms. 9:23)
-2. pasuuna (Ilm. 8:8-9) vesi muuttuu vereksi vrt. 1. Egyptin vitsaus (2. Ms. 7:17)
-3. pasuuna (Ilm. 8:10-11) koiruohon makuinen vesi vrt. 2. Ms. 15:23; Jer. 9:14; 23:15
-4. pasuuna (Ilm. 8:12-13) pimeys vrt. Egyptin 9. vitsaus (2. Ms. 10:21)
-5. pasuuna (Ilm. 9:3) heinäsirkkoja vrt. Egyptin 8. vitsaus (2. Ms. 10:12)
-6. malja (Ilm. 16:12) vesi kuivuu tieksi vrt. punainen meri kuivuu (2. Ms. 14:21)
Maljatuomiot (Ilm. 16. luku) lähes toistavat pasuunatuomioiden seuraukset, samoin kuin egyptin vitsaukset. Maljojen seurauksena on mm. sammakoita ja paiseita. Lisäksi kuten pelastuneiden suuri joukko laulaa ”lasisen meren” rannalla Mooseksen ja Karitsan virttä (Ilm. 15:1-5), samoin Israel lauloi punaisen meren rannalla pelastuttuaan (2. Ms. 15) kiitoslaulun Herralle.
Ilmestyskirjan tuomiot eivät ole Jumalan suoranaisia kostoja, vaan niiden tarkoitus on käännyttää ihmiset. Mutta kuten aikoinaan Egyptin faarao, myös Ilmestyskirjan mukaan ihmiset paaduttavat sydämensä, ja jopa syyttävät Jumalaa tekojensa seurauksista (esim. Ilm. 16: 11, 21). Kaiken takana on kuitenkin Jumalan huoli maailmasta.
Jumalan muistutus
Ilmestyskirjan vitsaukset toivat alkuperäisten kuulijoiden mieleen Egyptistä vapautumisen ja siihen liittyvän Jumalan voiman. Kuulija ajatteli: Jumala välittää, rakastaa ja suojelee omiaan, joihin minäkin haluan kuulua.
Vanhassa testamentissa exodus päätti Israelin kansan ahdingon ja vie sen lupausten maahan. Uuden testamentin exodus, Ilmestyskirja, kertoo seurakunnan vapautuksesta ja matkasta luvattuun uuteen taivaasen ja uuteen maahan.
Ilmestyskirjan vitsauskuvaukset muistuttivat, herättivät ja rohkaisivat seurakuntalaisia luottamaan Jumalaan ahdistuksiensa keskellä. Tämän sanoman ajaton totuus koskee myös meitä. Sekä Vanha että Uusi testamentti kehottaa meitä nostamaan päämme, sillä vapautuksemme on varma. Me olemme Jumalan seurakuntaa, hänen todistajiaan, uskollisia ja siten perille pääseviä voittajia.
Vastaus otsikon kysymykseen on: Ilmestyskirjan tuomioihin on kaksi näkökulmaa, sekä suuri eksytys että siitä vapautuminen, exodus. Vapautuminen tapahtuu Jumalan avulla - joka aina on ollut, on ja tulee olemaan. Jumalan omat voivatkin eksytyksen sijasta keskittyä vapauttavaan näkökulmaan!
Unohdettu näkökulma
Ilmestyskirjan alkuperäiset vastaanottajat ymmärsivät sen sisällön meitä paremmin, samoin kuin esimerkiksi Korinttolaiset saamansa kirjeen. Tämä unohtuu meiltä usein Ilmestyskirjaa lukiessamme. Mitä Ilmestyskirja kertoi aikansa ihmisille; pelottiko vai rohkaisiko se heitä?
Ilmestyskirjan ymmärtämiseen pätee tavallinen Raamatun tulkintatapa. Ensin mietitään mitä sanoma merkitsi alkuperäisille vastaanottajille, merkityksen löydyttyä sovelletaan siinä piilevä ajaton totuus aikaamme. Jumalan Sanan alkuperäinen tarkoitus ei ole koskaan ristiriidassa nykymerkityksen kanssa.
Ilmestyskirjan lukijat elivät vainojen keskellä, kuten monet kristityt tänäkin päivänä eri puolilla maailmaa. He tarvitsivat rohkaisua, ja sitä he saivat Ilmestyskirjasta. Uskovien ahdinko voi olla sekä henkistä painetta että fyysistä kärsimystä.
Yksi Ilmestyskirjan avainjakeista on Ilm. 1:9. Siinä Johannes kertoo jakavansa vastaanottajien kanssa saman ahdingon, valtakunnan ja kestävyyden kilvoittelussa. Johanneksen ei tarvinnut pelotella heitä maailmalla, he tiesivät sen vaarat elämästään.
Ilmestyskirja profetoi
Ilmestyskirja - raamatullisen profetian tapaan - rohkaisi, varotti, julisti Jumalan suuria tekoja historiassa ja kertoi samalla myös uskollisten paremmasta tulevaisuudesta. Näin profetia toimii seurakunnissa edelleenkin.
Ilmestyskirjassa profetia oli puettu myöhemmälle ilmestyskirjallisuudelle tyypillisen nk. apokalyptiikan muotoon. Se kertoi sanomansa vertauskuvien, näkyjen ja runsaiden Vanhan testamentin lainausten muodossa. Ilmestyskirjankin noin viidestäsadasta jakeesta lähes kolmellasadalla on vastine Vanhan testamentin kirjoissa.
Ilmestyskirjan luvut 6-19 sisältävät pelottavia tuomioita jumalattomille, maailmalle. Osa tuomioista on ihmisen tekojen luonnollisia seurauksia, kuten ensimmäisten sinettien sota, sitä seuraava nälänhätä, inflaatio ja kulkutaudit. Osan tuomioista Jumala sallii käännyttääkseen ihmiset, osa on oikeudenmukaisen Jumalan rangaistus pilkasta ja vainosta, jota Jeesus ja häneen uskovat kohtaavat.
Mitalin toinen puoli
Lukujen tapahtumilla on tuomion pelottavuuden lisäksi toinen puoli, joka rohkaisee Jumalan puolella olevia. Tapahtumat kertovat vapautuksen sanomaa pohjautuen Raamatun suureen esikuvaan, Israelin kansan vapautumiseen Egyptin orjuudesta, eli exodukseen.
Egyptistä vapautuminen liittyy Ilmestyskirjan tapaan lainata Vanhan testamentin esikuvia ja tekstejä. Niiden välityksellä se kertoo vertauskuvallisesti ikuisen sanoman: Jumalan puolella ei ole hätää, hänen puolellaan olet turvassa, ja hänen kanssaan voitat.
Seuraavaa Ilmestyskirjan, egyptin vitsauksien ja Vanhan testamentin tekstien luetteloa pohtiessa tulee mieleen, etteivät yhtäläisyydet ole sattumia:
-1. pasuuna (Ilm. 8:7) rakeita ja tulta vrt. Egyptin 7. vitsaus (2. Ms. 9:23)
-2. pasuuna (Ilm. 8:8-9) vesi muuttuu vereksi vrt. 1. Egyptin vitsaus (2. Ms. 7:17)
-3. pasuuna (Ilm. 8:10-11) koiruohon makuinen vesi vrt. 2. Ms. 15:23; Jer. 9:14; 23:15
-4. pasuuna (Ilm. 8:12-13) pimeys vrt. Egyptin 9. vitsaus (2. Ms. 10:21)
-5. pasuuna (Ilm. 9:3) heinäsirkkoja vrt. Egyptin 8. vitsaus (2. Ms. 10:12)
-6. malja (Ilm. 16:12) vesi kuivuu tieksi vrt. punainen meri kuivuu (2. Ms. 14:21)
Maljatuomiot (Ilm. 16. luku) lähes toistavat pasuunatuomioiden seuraukset, samoin kuin egyptin vitsaukset. Maljojen seurauksena on mm. sammakoita ja paiseita. Lisäksi kuten pelastuneiden suuri joukko laulaa ”lasisen meren” rannalla Mooseksen ja Karitsan virttä (Ilm. 15:1-5), samoin Israel lauloi punaisen meren rannalla pelastuttuaan (2. Ms. 15) kiitoslaulun Herralle.
Ilmestyskirjan tuomiot eivät ole Jumalan suoranaisia kostoja, vaan niiden tarkoitus on käännyttää ihmiset. Mutta kuten aikoinaan Egyptin faarao, myös Ilmestyskirjan mukaan ihmiset paaduttavat sydämensä, ja jopa syyttävät Jumalaa tekojensa seurauksista (esim. Ilm. 16: 11, 21). Kaiken takana on kuitenkin Jumalan huoli maailmasta.
Jumalan muistutus
Ilmestyskirjan vitsaukset toivat alkuperäisten kuulijoiden mieleen Egyptistä vapautumisen ja siihen liittyvän Jumalan voiman. Kuulija ajatteli: Jumala välittää, rakastaa ja suojelee omiaan, joihin minäkin haluan kuulua.
Vanhassa testamentissa exodus päätti Israelin kansan ahdingon ja vie sen lupausten maahan. Uuden testamentin exodus, Ilmestyskirja, kertoo seurakunnan vapautuksesta ja matkasta luvattuun uuteen taivaasen ja uuteen maahan.
Ilmestyskirjan vitsauskuvaukset muistuttivat, herättivät ja rohkaisivat seurakuntalaisia luottamaan Jumalaan ahdistuksiensa keskellä. Tämän sanoman ajaton totuus koskee myös meitä. Sekä Vanha että Uusi testamentti kehottaa meitä nostamaan päämme, sillä vapautuksemme on varma. Me olemme Jumalan seurakuntaa, hänen todistajiaan, uskollisia ja siten perille pääseviä voittajia.
Vastaus otsikon kysymykseen on: Ilmestyskirjan tuomioihin on kaksi näkökulmaa, sekä suuri eksytys että siitä vapautuminen, exodus. Vapautuminen tapahtuu Jumalan avulla - joka aina on ollut, on ja tulee olemaan. Jumalan omat voivatkin eksytyksen sijasta keskittyä vapauttavaan näkökulmaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti