torstai 12. tammikuuta 2012

"Jo nyt - ei vielä" helluntailiikkeessä


Julkaistu: Ristin Voitto 14.2. 2007


Helluntailiike on menettänyt "jo nyt - ei vielä"  -korostuksensa

Helluntaiherätys eli alkuvaiheissaan lailla jo tässä hetkessä todeksi tulevaa. Se näkyi esimerkiksi runsaan kielilläpuhumisen pitämisenä oikean helluntailaisen ja hengellisyyden mittarina. Samoin koettiin, että tuleva Kristuksen toinen tulemus ja sen myötä näkyvä Jumalan valtakunnan esiinmarssi oli lähellä. Opiskelun ja asunnon omistamisen sijasta kannatti kerätä aarteita taivaaseen esimerkiksi uhraamalla varoja ja aikaa evankeliointiin ja lähetystyöhön.

Nyt perinteisen, klassiseksi kutsutun helluntaiherätyksen osan voi katsoa elävän täysillä päivää ilman tulevaisuutta. Helluntailaisuutta leimanneet toisen tulemuksen odotus ja kielilläpuhuminen ovat hiipuneet. Uudemmassa, karismaattiseksi kutsutussa helluntailiikkeessä sen sijaan on havaittavissa vielä tulevan korostuksia. Näitä ovat esimerkiksi toisen tulemuksen odotuksen korvaava viimeisen megaherätyksen odotus sekä armolahjojen korostus. Armolahjoissa painopiste on kuitenkin kielilläpuhumisen sijasta parantamisessa ja profetoinnissa.

Klassisessa helluntailaisuudessa ajatellaan kristityllä olevan Jumalan synnyttämää uskoa, joka on niin vahvaa, että todellisuuden myötä- tai vastamäet eivät siihen vaikuta. Joissain helluntaikarismaattisissa piireissä ajatellaan, että kristitty voi omalla uskollaan vaikuttaa todellisuuteen, esimerkiksi parantua. Vastoinkäymiset ovat merkki uskon puutteesta ja siitä, ettei uskalleta uskoa Jumalan lupausten ja tulevan täyttymyksen olevan totta jo nyt. 


Käytännön jo nyt – ei vielä esimerkkejä  

Jo nyt                                                                Ei vielä

Kristitty kuolee                                                      Kristitty on kuolematon

Kristitty voi parantua (tai sairastua)                      Kristitty on terve, eikä voi sairastua

Kristitty voi mennä naimisiin                                 Kristityt eivät mene naimisiin (Matt. 22:30)

Kristityn sielu on pelastettu                            Kristityn ruumiskin pelastuu ylösnousemuksessa

Kristitty osallistuu ehtoolliseen                     Kristitty osallistuu Karitsan hääaterialle (Ilm. 12:9)

Kristitty nousee kasteen ”haudasta”             Kristitty nousee uutena luomuksena ylösnousemuksessa

Kristitty on monin tavoin vajavainen, mutta pyhä            Kristitty on virheetön, puhdas ja pyhä

Kristityn tieto ja rakkaus on vajavaista   Kristityn tieto ja rakkaus tulevat täydellisiksi                   

Jumalan valtakunta on sisäisesti kristityssä         Jumalan valtakunta ilmestyy myös näkyvästi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti