Tämä teksti on katkelma pro gradu -tutkielmani luvusta 4: Me uskovat tiedämme - Ristin Voiton hengellinen ja poliittinen Israel. Tarkastelin gradussani Ristin Voiton Israel-diskurssia valtion sotilaallisten konfliktien aikoina 1960-1990-luvuilla. Israel-keskustelussa on mielestäni yhä samanlaisia piirteitä kuin tarkasteltujen vuosikymmenten aikoina:
Raamatun lupauksien ja ennustusten pohjalta Vanhan testamentin uudestisyntyneeksi
uskottu nykyinen Israelin valtio herättää Ristin Voiton lukijoissa erilaisia
reaktioita. RV antaa ohjeita näiden reaktioiden suunnalle runsaasti 1960- ja
1980-lukujen sotilaallisten konfliktien aikoina käydyssä Israel-keskustelussa.
Hengellisen todellisuuden siunaukset tai kiroukset ovat syy-seuraussuhteessa
siihen, miten poliittiseen Israeliin suhtaudutaan.
Kuuden päivän sodan aikana lukijoita rohkaistaan menestyksellä
pääkirjoituksessa mainitulla syy-seuraussuhteella: ”Sen tähden:
Toivottakaa rauhaa Jerusalemille, menestykööt ne, jotka sinua rakastavat (Ps.
122:6)[1].”
Laajempi syy-seuraussuhde esittäytyy suomalaisille lukijoille positiivisena
lupauksena Kaarlo Syvännön juhannusjuhlan puheen kautta:
Ja Minä siunaan niitä, jotka
sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat
siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä (1. Moos. 12:1 – 3) – Me
suomalaisetkin olemme päässeet tästä siunauksesta osallisiksi – Jumalalle
kiitos, että emme ole satuttaneet kättämme Herran silmäterään (Sak. 8:2)[2]
Israelia rakastavien ja sitä siunaavien yksilöiden ja kansojen vastakohtana
esitetään sitä vihaavat ja kiroavat. Israeliin negatiivisesti suhtautuville on
Jumalan kirouksen lisäksi varattu esimerkiksi häpeää, mikä ilmenee esimerkiksi
insinööri Jaatisen havainnoidessa Egyptin kristittyjen ajatuksia Israelin
suhteen. Hän toteaa, että Raamatussa sanotaan: ”Häpeään joutuvat ne,
jotka hehkuvat vihasta sinua vastaan” ja kertoo, miten ”tämän voi siellä henkilökohtaisesti
hyvin kokea ja nähdä, kuinka he palavat vihasta ja tämä häpeä, mikä tästä
johtuen on heille tullut on hyvin ilmeinen”.[3]
Yom
Kippur -sotaan liittyvässä Israel-diskurssissa erilaisten suhtautumistapojen
Israelia kohtaan syy-seuraussuhteita ei ole havaittavissa, toisin kuin 1982 – 1983
Libanonin sotaan liittyen, joissa niiden määrä on huomattavan suuri.
Israel-juhlassa puhunut Unto Kunnas kehottaa uskovia seuraavasti: ”Meidän
uskovien tulee suhtautua myötämielisesti Jumalan kansaan Israeliin” ja ”Meidän
tulee rakastaa tätä kansaa”[4].
Vaihtoehdottomuudesta sävy kääntyy tuomiosta varoittavaksi A-M. J:n tekstissä Israelin
vartijat, valvokaa, jossa hän muistuttaa lukijoitaan Jeesuksen vuorisaarnan
sanoja profetiaksi tulkiten seuraavasti:
Tämä Raamatun profetia on hyvä muistaa, kun Israelia tuomitaan. ”Älkää
tuomitko, ettei teitä tuomittaisi”[5]- - (Matt.
7:1)
Ulla Järvilehto tekee
suhtautumisesta Israeliin kuitenkin jo kohtalokasta niin yksilöille kuin
kansoille seuraavasti: ”Jumala, oikeudenmukainen tuomari, on kytkenyt
kohtalomme sekä yksilöinä että kansana Israelia koskeviin asenteisiin[6].”
Oikea asenne Israelia kohtaan ei ole tuomita sen toimia, vaan harjoittaa sille
ystävällistä politiikkaa ja puhua sen puolesta. Jantunen ohjaa lukijoitaan,
että ”meidän tehtävämme ei ole pohtia, tekeekö Israel Jumalan tahdon, vaan
pysytellä Jumalan tahdossa, jonka tunnemme Raamatusta”[7].
Helluntaiherätyksen Israel-toimikunnan julkilausuma vahvistaa seurausten vakavuuden
suhtautumisesta Israeliin. Toimikunnan mukaan Israelin paluu Luvattuun maahan
ja juutalaisten asuminen rauhassa siellä on profetioiden täyttymys ja Jumalan
tahdon mukaista, joten ”jos me asetumme heikompien (palestiinalaisten) puolelle
silloinkin, kun nämä vastustavat Raamatussa ilmoitettua Jumalan tahtoa,
syyllistymme itsekin Hänen tahtonsa vastustamiseen”[8]. Myös
Veikko Pekki muistuttaa siitä, miten ”on tärkeää tuntea Jumalan Sana siitä,
miten suhtautumisemme Israeliin vaikuttaa kohtaloomme”[9].
Israelin arvostelu ja sen toimien oikeutusten pohtiminen nähdään Ristin Voiton
Israel-keskustelussa siis yksilötasolta kansalliselle tasolle Jumalan tahdon
vastustamisena ja negatiivista kohtaloa määräävänä tekijänä.
Ristin
Voiton Israel-keskustelu myös paljastaa syyn, miksi yksilöt ja kansat
altistuvat Jumalan tahdon vastaisille asenteille. Aarne Jantunen toteaa
”subjektiivisen” tiedonvälityksen muokkaavan niin kansojen, yhteisöjen kuin
yksilöiden asenteita Israelia kohtaan tuomitseviksi. Tähän ryhmään kuuluvat
Jantusen mukaan myös ”entiset Israel-ystävät, jotka ovat kompastuneet sodan
vaatimiin siviiliuhreihin”.[10] Libanonin
sodan aikaisen Israel-juhlan puheissa näkyy myös median syyllistäminen.
”Äärimmäisen vinoutunut kansainvälinen tiedonvälitys” vaikeuttaa Israelin
ymmärtämistä myös Olavi Syvännön mielestä. Tiedonvälitystä moittii ”täysin
yksipuoliseksi” myös Ulla Järvilehto todeten selkeästi: ”Älkää uskoko siihen.”
Lehdistösihteeri Veikko Manninen toteaa tiedonvälitykseen liittyen, että
”lehdistön aivopesun seurauksena on ollut vaikea saada oikea käsitys Libanonin
tilanteesta”.[11] A-M. J. näkee, että
väärän tiedotustoiminnan johdosta ”- - me elämme jo kovin syvällä valheen
maailmassa. Täytyy pyytää erikoisesti ymmärrystä, ettemme erehdy uskomaan
valheita ja niiden perusteella ottamaan kielteistä kantaa Israeliin”. Kaikella
on kuitenkin tarkoituksensa: ”Näin pitää tapahtua, että Kirjoitukset käyvät
toteen.” Tällä hän viittaa Sakarjan kirjan jaksoon 12:1 – 3, jonka hän
tulkitsee puhuvan tuon päivän tilanteesta sanoessaan ”maan kaikkien
kansakuntien” kääntyvän Jerusalemia vastaan.[12]
Tuomiosta
Suomen kansan ylle varoittaa Olavi Syväntö RV-lehteen lainatussa puheessaan Helsingin
Saalemissa. Hän viittaa Sakarjan kirjan jaksoon 12:1 – 3 ja sen mainintoihin
kaikkien kansojen kääntymisestä Jerusalemia vastaan sanoessaan:
Minä olen murheissani
siitä, että Suomen kansallakin on osansa tässä asiassa. Jos me ymmärtäisimme
pitää itsemme erossa tästä, niin silloin myös me itse säästyisimme Jumalan
tuomioilta, jotka kohtaavat niitä, jotka nostavat kätensä Jumalan silmäterää
vastaan”[13]
Olavi Syvännön isä ja äiti Kaarlo
ja Maire Syväntö näkevät poikansa murheen sijasta kuitenkin ilon aiheita Suomen
kansan poliittisissa asenteissa Israelia kohtaan. He toteavat molempien nimissä
kirjoitetussa kirjeessä Ristin Voiton lukijoille seuraavasti: ”Iloitsemme
suuresti siitä, että Suomi ei kutsunut Jasser Arafatia. Uutinen julkaistiin
Israelin lehdissä suurena ansiona Suomelle[14].”
Veikko
Pekki palaa kuuden päivän sodan aikaiseen Israel-keskusteluun tuoden jälleen
esille voimakkaasti sen, miten ”Jumala siunaa niitä, jotka siunaavat Israelia”.
Hän esittää tämän periaatteen toistuvan Raamatussa kolme kertaa eri kohdissa[15]
lainaten ajatusta siten, että niihin sisältyy myös kirous niille, jotka
kiroavat Israelia. Hän toteaa, että Jumala ei ole ”kumonnut tätä sanaansa”, eli
sen vaikutusta tähän hetkeen. Pekki valaisee tulevia tuomioita siten, että
kansojen tuomio tapahtuu ”Joosafatin laaksossa, minne Suuren Kuninkaan
tuomioistuin pystytetään”. Pekki lainaa tuomioita perustellessaan Jooelin
kirjan jaksoa 3:1 – 2:
Tuomioperusteena on se, miten kansakunnat ovat suhtautuneet ”vähimpiin
veljiin”, israelilaisiin: ”Sillä Herralla on koston päivä, maksun vuosi Siionin
asian puolesta (Jes. 34:8) Tämä maanpäällinen pakanakansojen tuomio on suuri
tilinpäätös kaikista niistä kavalista päätöksistä ja hankkeista, joita eri
kansat, yhteisöt, järjestöt ja yksilöihmiset tänä päivänä tekevät Israelia
vastaan.[16]
Pekki vie tuomioajatuksiaan vielä
eteenpäin: Hän sanoo, että ”ei ole yhdentekevää, kuinka me suhtaudumme näihin
Herran veljiin (israelilaisiin)”. Hän toteaa, että niitä, jotka eivät palvele
heitä tarpeen mukaan ”laupeudella” tai mukautuvat yleisen mielipiteen mukana
vastustamaan Siionin asiaa, odottaa vain ”tuomio”. Lopetuksessaan Pekki siirtyy
kansojen ja yksiöiden tuomiosta kansallisen kirouksen uhkaan:
Siunatkaamme Israelia ja rukoilkaamme niiden edestä, jotka tekevät
maassamme Israelia koskevia päätöksiä, ettei Jumalan kirous kohtaisi kansaamme
sen tähden, että joudumme Siionin vihollisten joukkoon.[17]
Persianlahden sotaan liittyvässä
Israel-keskustelussa ei enää yksilöille, kansoille tai valtioille jaella
siunauksia tai kirouksia asenteiden tai suhtautumisen Israeliin pohjalta. Ainoa
teksti, josta voi havaita seurauksia myötämielisestä suhtautumisesta Israeliin,
on Olavi Katon raportti Kivenheittäjät puhuivat kielillä. Siinä
kerrotaan, että vapaiden suuntien pastoreita ja raamattukoulun opettajia
syytetään Länsirannan palestiinalaisalueilla Israel-myönteisyydestä, sillä
uskoontulleet ja Pyhällä Hengellä täyttyneet ”kivenheittäjät” haluavat Jumalan
sanan mukaisesti rakastaa israelilaisia eivätkä yhtyä väkivaltaiseen
vastarintaan miehittäjiä kohtaan. Pastorit kertovat, että he eivät ole vielä
koskaan aiemmin kokeneet tällaista vainoa Betlehemin lähistöllä.[18]
Israel-myönteisyyttä seuraa tässä yhteydessä siis vaino Israeliin kielteisesti
suhtautuvien puolelta.
Yhteenvetona Ristin
Voiton Israel-keskustelussa siitä, mitä seurauksia erilaisilla asennoitumisilla
Israeliin on, voidaan sanoa, että kuuden päivän sodan aikana kristityille
asenteesta Israelia kohtaan annettiin kuva, jossa oli enemmän mahdollisuuksia
siunauksista ja menestyksestä kuin uhkia tuomioista ja kirouksista. Libanonin
sodan aikana asenteesta Israelia kohtaan muodostui mahdollisuuksien sijasta
uhka, joka varjosti lukijoiden kohtaloa.
Israelin
poliittinen arvostelu liitettiin Libanonin sodan aikana hengelliseksi Jumalan
tahdon vastaiseksi toiminnaksi, mistä seurauksena on Jumalan kirous ja tuomio.
Jumalan tahdon vastaiseen toimintaan syyllistämiselle ja siitä seuraavilla
tuomioille ja kirouksilla varoittelu ovat vahvoja hengellisen vallan
ilmenemismuotoja. Siirtyminen kuuden päivän sodan yhteydessä esiintyvästä siunausten
korostamisesta Libanonin sodan aikaiseen tuomioiden ja kirousten korostamiseen
voidaan nähdä ilmentymänä diskurssin muodonmuutoksista, jotka eivät muuta
kaikkia diskurssin aineksia[19].
Ristin Voiton tapauksessa muuttumattomia diskurssin osia ovat raamatunpaikat,
joilla sekä kirouksia ja siunauksia perustellaan. Muuttumaton lähde on myös
suhtautuminen Israeliin, minkä seuraukset muuttuvat siunauksista tuomioihin.
Samanlaisiin
tuloksiin päätyi myös Timo R. Stewart Pro gradu -tutkielmassaan Siionin
puolesta – Kristillinen sionismi Suomalaisessa kristillisessä liitossa
1970-luvulla. Hän toteaa, että ”mikäli uskoo nykyisen Israelin valtion
olevan rinnastettavissa Raamatun Israelin kansaan,
kummankin erityisasema näyttäytyy
Raamatun valossa kahdenlaisena. Ensinnäkin
Israelin valtio on ´ajan kello`,
jota seuraamalla voi tarkkailla Jumalan suunnitelmienetenemistä lopunaikoina. Toiseksi Israelin valtio on
kansojen ´koetinkivi` tai ´väkikivi` johon suhtautuminen ratkaisee muiden
kansojen kohtalon. - - Jumalalla
ovat käytössä sekä kiroukset että siunaukset, keppi ja porkkana, joita
kristilliset sionistit korostavat vaihtelevasti Israel-suhteen motivoijina”.
Molempiin löytyvät myös Ristin Voitosta löytyvät raamatulliset perusteet.
Porkkanana perusteluissa käytetään ajatusta ”Minä siunaan niitä, jotka
siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat” ja keppinä Sakarjan kirjan
ajatusta ”Joka koskee minun kansaani,
se koskee minun silmäterääni”. Stewartin mukaan Israelin valtioon sovellettuna
Israel on sekä ”kansojen siunaus”, jota tukemalla oma kansa menestyy, että
”Jumalan silmäterä”, jonka vainoojia kohtaa tuho.[20]
[1] RV 8.6.1967, 3, Aarne
Jantunen, Rukoustaisteluun Israelin puolesta.
[2] RV 6.7.1967, 6—7, Kaarlo
Syväntö, “Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat”.
[3] RV 20.7.1967, 7, Jännittäviä
hetkiä sota-ajan Kairossa.
[4] RV 3.6.1982, 16, RG, Israel
tarvitsee rakkauttamme.
[5] RV 7.10.1982, 5, A-M. J., Israelin
vartijat, valvokaa!
[6] RV 12.8.1982, 10, Irja
Tirri ja L. Leppäkumpu, Rakastamme Israelia Messiaan tähden.
[7] RV 26.8.1982, 7, Aarne
Jantunen, Israel kansojen tuomittavana.
[8] RV 9.9.1982, 16,
Helluntaiherätyksen Israel-toimikunta, Julkilausuma.
[9] RV 20.1.1983, 4, Veikko
Pekki, Israelin pelastus ja kansojen tuomio.
[10] RV 26.8.1982, 7, Aarne
Jantunen, Israel kansojen tuomittavana.
[11] RV 9.9.1982, 16, Yksipuolisen
tiedotuksen keskeltä on vaikea löytää totuutta tapahtumista.
[12] RV 7.10.1982, 5, A-M. J.,
Israelin vartijat, valvokaa!
[13] RV 4.11.1982, 5, Olavi
Syväntö, Jumala ei ole peruuttanut lupauksiaan Israelille.
[14] RV 25.11.1982, 6, Kaarlo
ja Maire Syväntö, Myrskyinen vuosi päättymässä.
[15] 1. Moos. 12:1—3; 1. Moos.
27:27—29; 4. Moos. 24: 5, 8, 9.
[16] RV 20.1.1983, 4, Veikko
Pekki, Israelin pelastus ja kansojen tuomio.
[17] RV 20.1.1983, 4, Veikko
Pekki, Israelin pelastus ja kansojen tuomio.
[18] RV 10.1.1991, 9, Olavi
Katto, Kivenheittäjät puhuivat kielillä.
[19] Foucault 2005, 225.
[20] Stewart 2007, 27—28.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti