Julkaistu: Ristin Voitto 14.2. 2007 
 Kristus  on jo voittanut synnin, vaikkei se ole täysin menettänyt voimaansa.  Kristitty on armosta pelastettu jo nyt, vaikkei vielä täydellisesti.  Hänen elämässään tulisi olla terve jännite jo toteutuneen ja vielä  tulevan välillä. 
 ”Jo  nyt - ei vielä” on teologinen käsite, jota ei suoraan mainita  Raamatussa, mutta joka löytyy Uuden testamentin rivien välistä. Se  auttaa hahmottamaan Uuden testamentin opetuksia. Käsite viittaa  katoavaan ja katoamattomaan eli nykyiseen ja tulevaan todellisuuteen.  Kristityt maistelevat jo nyt tulevaa todellisuutta, joka ei vielä  kaikessa voimassaan ole täyttynyt.
 Jo  nyt nautimme kristittyinä etuuksista, kuten sielun rauhasta,  parantumisesta ja Hengen avusta vaelluksessa. Kaikki uskoontuloa  seuraavat etuudet ovat kuitenkin vaillinaisia verratessa niitä vielä  odottaviin täydelliseen sisäiseen ja ulkoiseen rauhaan, kuoleman ja  sairauksien poissaoloon ja Hengessä elämiseen.
 Jeesuksen  opetukset ja Paavalin sovellutukset niistä muodostavat suurelta osin  Uuden testamentin teologian. ”Jo nyt – ei vielä” näkyy Jeesuksen  puheissa valtakunnasta, joka on jo nyt sisäisesti meissä, vaikka ei  vielä ole toteutunut kaikessa voimassaan. Paavali, joka tulkitsee  Jeesuksen sanomisia käytännön tasolle, vie käsitteen  yksityiskohtaisempiin asioihin, kuten hengellisten lahjojen käyttöön. 
 Tervehenkinen ”jo nyt” nostaa rimaa
 Tervehenkinen  tulevan huomioon ottaminen keskittyy Kristuksen kuolemaan ja  ylösnousemukseen sekä niitä seuranneisiin Hengen lahjoihin. Kristuksen  ylösnousemus merkitsi aikakausien murrosta. Vaikka kristitty on vielä  vankina ruumiissaan, hänen elämäänsä säätelee jo nyt tuleva täyttymys.  Katoavan maailmanjärjestyksen arvot eivät enää ohjaa kristityn toimintaa  ja valintoja. Tulevan Jumalan valtakunnan arvojen ja asenteiden tulisi  olla jo nyt kristityn ohjenuora, vieläpä toteutettavissa Hengen avulla.
 Tulevan  valtakunnan mukainen elämä jo nyt edellyttää Paavalin mukaan  esimerkiksi sitä, että kristittyjen keskinäiset riidat voidaan selvittää  seurakunnan sisällä, siis ilman ulkopuolisia nykyisen  maailmanjärjestyksen vallassa eläviä ihmisiä 1). Tulevassa ei myöskään  ole eriarvoisuutta, ei orjaa eikä vapaata, miestä eikä naista, 2) vaan  vallitsee täydellinen tasavertaisuus. Riitojen ja eriarvoisuuden poisto  näyttää yhä sisältyvän ”ei vielä” toteutuneisiin ihanteisiin.
 Oikein  ymmärretty tulevan mukaan eläminen nostaa kristityn etiikkaa ja  moraalia. Kristityn saama Pyhä Henki toteuttaa Hengen hedelmän  vaikutuksia hänessä ja hänen elämänsä kautta.
 Korostukset vaarallisia
 Paavali  varoittaa ihmisiä elämästä liikaa tulevassa jo nyt. Tämä voi johtaa  ylihengelliseen tulkintaan omasta nykytilasta. Esimerkiksi  korinttolaisten parissa kielilläpuhuminen ilmeisesti tulkittiin enkelien  kieleksi, mistä näyttää seuranneen se, että kielilläpuhujat uskoivat  olevansa jo lähes taivaan henkiolentoihin verrattavia. Oman  hengellisyyden korostuksesta ja tavoittelusta seuraa hengellistä  ylpeyttä ja muiden, esimerkiksi vähemmän kielilläpuhuvien, aliarviointia  3).
 Ylihengellisyyden  vaaroja on myös sinisilmäisyys muiden kristittyjen ja heidän  motiiviensa suhteen. Kirkkohistoria on täynnä esimerkkejä, joissa toista  kristittyä pidetään ensin ”enkelinä,” mutta tullaan sitten huijatuksi  joko opillisesti tai taloudellisesti. Tulevan tavoittelussa jo nyt on  vaarana myös asketismi, joka korinttilaisten keskuudessa ilmeni seksistä  pidättäytymisenä jopa avioliitossa. Paavali kehottaakin aviopuolisoita  täyttämään velvollisuutensa toisiaan kohtaan, sillä ei edes kristitty  ole vielä vapautunut seksuaalisista haluistaan 4).
 Yhtä  vaarallista kuin ylihengellisyys on alisuorittaminen, joka voi olla  seurausta liiallisesta epätäydellisyyden korostuksesta. Raamatusta tuttu  hengellinen kilvoitus puuttuu, jos syrjäytetään pyrkimys toteuttaa  tulevaa jo tässä ajassa, ja selitetään rikkeet sillä, että on mahdotonta  yltää tulevan Jumalan valtakunnan arvojen mukaisiin edesottamuksiin.
 Ei  vielä –korostus voi saada vääriä ”ei voi vielä vaatiakaan”  –korostukseksi. Ihminen antaa itselleen armoa sen sijaan, että kerjäisi  ja saisi sitä Jumalalta. Tällaista ihmisen omaa armoa kutsutaan halvaksi  armoksi, kun taas Jumalan armo on Kristuksen kalliisti ristillä  maksamaa. Halvan armon varassa vaeltavalla kristityllä on suuri vaara  alistua lihallisuutensa valtaan.
 Jännite tuo tasapainoa
 Kristityn  elämässä on siis jatkuva jännite nykyisen ja tulevan olotilan välillä.  Tilannetta tarkkailemalla, nöyryydellä ja tasapainoisella ”jo nyt – ei  vielä” –käsitys vältetään sekä ylihengellisyyden että epätäydellisyyteen  alistumisen karikot. Tasapainoinen kristitty purkaa jännitteen Raamatun  hengen mukaisesti sekä kilvoitteluun että armossa lepäämiseen. Jumalan  anteeksiantamus ja armo esikuvana opitaan antamaan itselle  epäonnistumisia anteeksi muistaen kuitenkin se, että Hengen avulla  pystytään parempaan.
 Kristityn  elämä on jännittävää siinä mielessä, että vaikka hänet on pelastettu ja  lunastettu, silti pelastus on vajaa ja täyttymystä joutuu vielä  odottamaan. Vasta tulevaisuudessa ihmisen ja luomakunnan suhde luojaansa  ennallistetaan alkuperäistä vastaavaksi. Jo nyt Kristuksen hankkima  pelastus on kuitenkin riittävä, jo nyt kristitty on puhdas ja  täydellinen, mutta vasta Kristuksen toisen tulemuksen jälkeen toteutuvat  Raamatun lupaukset täydellisestä lunastuksesta. 
 Kristitty  on jo nyt täysin pyhä. Muuten emme kelpaisi täydellistä pyhyyttä  vaativalle Jumalalle. Pyhyys ei kuitenkaan perustu omaan elämäämme ja  ansioomme, vaan pyhyys saadaan Kristukselta.
 1) 1. Kor. 6:1-4
 2) Gal. 3:28
 3) 1. Kor. 13:1, 18-22
 4) 1. Kor. 7:1-6
 Lähteet:
 Collins, John J. ed. The Encyclopedia of Apocalypticism, Vol. 1. Continuum, 2000.
 Fee, Gordon D. The First Epistle to the Corinthians: The New Testament Commentary on the New Testament. Eerdmans, 1987.
  
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti