Julkaistu: Ristin Voitto 14.2. 2007
Helluntailiike on menettänyt "jo nyt - ei vielä" -korostuksensa
Helluntaiherätys eli alkuvaiheissaan lailla jo tässä hetkessä todeksi tulevaa. Se näkyi esimerkiksi runsaan kielilläpuhumisen pitämisenä oikean helluntailaisen ja hengellisyyden mittarina. Samoin koettiin, että tuleva Kristuksen toinen tulemus ja sen myötä näkyvä Jumalan valtakunnan esiinmarssi oli lähellä. Opiskelun ja asunnon omistamisen sijasta kannatti kerätä aarteita taivaaseen esimerkiksi uhraamalla varoja ja aikaa evankeliointiin ja lähetystyöhön.
Nyt perinteisen, klassiseksi kutsutun helluntaiherätyksen osan voi katsoa elävän täysillä päivää ilman tulevaisuutta. Helluntailaisuutta leimanneet toisen tulemuksen odotus ja kielilläpuhuminen ovat hiipuneet. Uudemmassa, karismaattiseksi kutsutussa helluntailiikkeessä sen sijaan on havaittavissa vielä tulevan korostuksia. Näitä ovat esimerkiksi toisen tulemuksen odotuksen korvaava viimeisen megaherätyksen odotus sekä armolahjojen korostus. Armolahjoissa painopiste on kuitenkin kielilläpuhumisen sijasta parantamisessa ja profetoinnissa.
Klassisessa helluntailaisuudessa ajatellaan kristityllä olevan Jumalan synnyttämää uskoa, joka on niin vahvaa, että todellisuuden myötä- tai vastamäet eivät siihen vaikuta. Joissain helluntaikarismaattisissa piireissä ajatellaan, että kristitty voi omalla uskollaan vaikuttaa todellisuuteen, esimerkiksi parantua. Vastoinkäymiset ovat merkki uskon puutteesta ja siitä, ettei uskalleta uskoa Jumalan lupausten ja tulevan täyttymyksen olevan totta jo nyt.
Käytännön jo nyt – ei vielä esimerkkejä
Jo nyt Ei vielä
Kristitty kuolee Kristitty on kuolematon
Kristitty voi parantua (tai sairastua) Kristitty on terve, eikä voi sairastua
Kristitty voi mennä naimisiin Kristityt eivät mene naimisiin (Matt. 22:30)
Kristityn sielu on pelastettu Kristityn ruumiskin pelastuu ylösnousemuksessa
Kristitty osallistuu ehtoolliseen Kristitty osallistuu Karitsan hääaterialle (Ilm. 12:9)
Kristitty nousee kasteen ”haudasta” Kristitty nousee uutena luomuksena ylösnousemuksessa
Kristitty on monin tavoin vajavainen, mutta pyhä Kristitty on virheetön, puhdas ja pyhä
Kristityn tieto ja rakkaus on vajavaista Kristityn tieto ja rakkaus tulevat täydellisiksi
Jumalan valtakunta on sisäisesti kristityssä Jumalan valtakunta ilmestyy myös näkyvästi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti