maanantai 8. helmikuuta 2016

Ilmestyskirjan 13. luvun selityssarja - jae 15


13:15 Se on saanut vallan antaa pedon kuvalle hengen, niin että kuva jopa kykenee puhumaan, ja se on myös saanut vallan tappaa kaikki, jotka eivät kumarra pedon kuvaa.
Keisaria palvottiin aikanaan jumalana Ilmestyskirjan vastaanottajaseurakuntien ympäristön uskonnollisissa menoissa, joissa myös tiedetään patsaiden pystyneen puhumaan. Papisto piti huolen siitä, ettei keisari ollut sen huonompi kuin muutkaan jumalat. Ihmiset uskoivat silloin nykyistä enemmän kikkoihin, joita hengellisten asioiden tiimoilla esiintyi. Esimerkiksi Efesoksessa oli Johanneksen aikana hallinneen keisari Domitianuksen tukemaan keisarinpalvontaan liittyen pystytetty jättiläismäinen keisarin kuvapatsas, jota myös ympäristön kaupunkien asukkaat kävivät palvomassa. Johanneksen kuvaus ei kuitenkaan sulje pois sitä, että tunnustekojen taustalla olisivat epäjumalien palvonnan taustalla vaikuttavat demoniset ilmiöt.
Johanneksen tekstin voi tulkita aikansa kuvapatsaiden lisäksi myös ajattomaksi kuvaksi kaikesta, mikä saa ihmiset kussakin ajassa vakuuttumaan, että jokin epäjumalana palvottava edustaa jumaluutta ja totuutta, oli ”epäjumala” sitten aate, raha tai muu, mihin ihminen milloinkin haluaa turvata.
Pedolle annetaan myös valta ja siten mahdollisuus surmauttaa epäjumalanpalveluksesta kieltäytyvät tottelemattomat. Tämän ajatuksen taustat löytyvät myös Danielin kirjan tilanteesta, jossa Babylonin kuninkaan Nebukadnessarin patsaan kumartamisesta kieltäytyviä odotti kuolema. Ilmestyskirjassakin kerrotaan pari jaetta aiemmin kristittyjen joutuvan kärsimään (13:7. 10). Danielin ystävät joutuivat tuomituksi tuliseen pätsiin hallitsijan palvonnasta kieltäytyessään. Tämä kaikki sopii Ilmestyskirjan alkuperäisten lukijoiden tilanteeseen, jossa kumarrettava hallitsija oli keisari. Kristittyjä painostetaan myös myöhemmän ”Babylonin”, Rooman toimesta kumartamaan keisarin kuvaa ja patsaita. Danielin ystävät joutuivat tuleen kieltäytyessään epäjumalanpalvonnasta, samoin kristityt Johanneksen aikana saattoivat joutua ”tuleen” kieltäytyessään keisarinpalvonnasta. Myös juutalaiset apokalyptiset kirjoitukset rohkaisivat hurskaita kestämään vainoja, jopa kuolemaan,  kertomalla Danielin kirjan uskollisista jumalanpalvelijoista (3. Makk. 6:4; 4. Makk. 13:9-18; 16:21-25). Kestävyyden palkintona ne tarjoavat Ilmestyskirjan lailla elämän jatkumista tuonpuoleisessa.
Ilmestyskirjan teksti ei tässä yhteydessä kuitenkaan yksiselitteisesti sano, että kaikki, jotka eivät kumarra ensimmäisen pedon kuvaa, tapetaan. Toisella pedolla on kyllä valta tappaa, mutta se ei välttämättä järjestelmällisesti tapa kaikkia, vaikka palvonnasta kieltäytyvien yllä leijuukin kuoleman uhka. Johanneksen aikana kristityt, jotka palvelivat armeijaa tai olivat hallinnon johtavissa viroissa, kohtasivat varmasti erityistä ympäristön painetta osallistua keisarinpalvontaan. Valtion viholliset tai heiksi epäillyt merkittävät henkilöt olivat luonnollisesti Roomassa ja sen valtaamilla alueilla tarkkailun alla.
Uskollisuus keisaria kohtaan mitattiin osallistumisella keisarinpalvontamenoihin. Vähä-Aasiassa toimineen Pliniuksen kirje keisari Trajanukselle sisältää kuvauksen, jossa toinen peto käyttää saamaansa valtaa alkuperäisten kuulijoiden omalla maaperällä jonkin aikaa Johanneksen näyn jälkeen:
Minä kysyn heiltä ovatko he kristittyjä. Jos he myöntävät sen, minä toistan kysymyksen toisen ja kolmannen kerran, uhaten ankarimmalla rangaistuksella. Jos he itsepintaisesti jatkavat, tuomitsen heidät kuolemaan. … Kaikki, jotka kielsivät olevansa tai olleensa kristittyjä, vapautin syytteistä, koska he huusivat avukseen jumalia saneluni mukaan ja kunnioittivat, suitsukkeiden ja viinin kera, sinun (keisarin) kuvaasi jonka olin määrännyt tuotavaksi tätä tarkoitusta varten esille yhdessä muiden jumalkuvien kera; ja erityisesti sen tähden, että koska he kirosivat Kristuksen, josta sanotaan, ettei sitä aitoa kristittyä voi houkutella tekemään."



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti