perjantai 11. lokakuuta 2013

Helluntailaisuuden viimeiset päivät

(Kuuntele ohjelma tästä. Keskustelu alkaa noin puolen n. 00.30 kohdasta) 

Olin kutsuttu studioon keskustelemaan ohjelmassa Ristitulta helluntailaisuuden viimeisistä päivistä. Otsikko viittasi hienoisesta kaksimielisyydestään huolimatta helluntailaisuuden käsityksiin viimeisistä ajoista, eikä siis siihen, että herätysliike olisi henkitoreissaan. Ohjelma lähetettiin Radio Deissä ja Patmos-radiossa lauantaina 5.10. klo 20.00-21.00. Ohjelman juontajina toimivat Petri Mäkilä ja Pasi Turunen. Keskustelukumppanina oli lisäksi Olavi Kokkonen, myös lopun ajan ja Ilmestyskirjan opetuksistaan tuttu helluntailainen. 

Ohjelman tavoitteena oli kartoittaa perinteistä helluntaikäsitystä lopun ajoista, mahdollista muutosta näissä käsityksissä sekä kysymystä "mitä on tulossa perinteisen tilalle?" Olavi kertoi selkeästi ja ansiokkaasti perinteisen lopun ajallisen käsityksen. Oma osuuteni keskittyi lähinnä mahdollisen muutoksen arviointiin. Kaikesta päätellen helluntailaisuuden ennen niin yhtenäinen näkemys on ollut jo reilut kymmenen vuotta muutoksessa.

Muutoksen tausta Lopun aikojen vakiintuneiden ja perinteisten ns. hartoslaisten käsitysten (ks. aiempia blogikirjoituksia) pakka alkoi oman näkemykseni mukaan hajota pikku hiljaa 80-luvun lopun suuresta tulkinnallisesta epäonnistumisesta. Pettymys omien uskomusten ja opetusten täyttymyttömyyteen hiljensi monen vahvan opettajan ja sai kuulijat skeptisiksi heitä kohtaan.


Muutos alkoi pettymyksestä. Pettymys liittyi vapaiden suuntien ajanmerkin ja lopun aikojen paaluttamiseen liittyvään Israeliin. Israelin itsenäistyminen vuonna 1948 oli mykistävä ja yllättävä kokemus kristikunnalle. Tämä "Israelin ihme" käynnisti viimeiset ajat toden teolla monien mielissä. Itsenäistymiseen liitettiin Jeesuksen sanat Matteuksen evankeliumin luvusta 24, jonka ajatellaan liittyvän toisen tulemuksen merkkeihin.
Seuraavat jakeet olivat erityisen mielenkiinnon kohteena:
32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
 
Jakeiden perusteella päädyttiin odottamaan maailman loppua ja lopun alkua viimeistään vuonna 1988. Tulkinta eteni loogisesti (?) niin, että viikunapuu tarkoitti Israelia ja sen lehtien puhkeaminen vuoden 1948 itsenäistymistä. Tämän mullistavan tapahtuman nähnyt sukupolvi tulisi näkemään myös lopun eli Jeesuksen tulemuksen. Sukupolven iäksi ja jäljellä olevaksi ajaksi laskettiin Israelin kansan historiasta tutun erämaavaelluksen aika eli 40 vuotta, eli päädyttiin vuoteen 1988.

* Myös vuoden 1967 ns. kuuden päivän sotaan liittyi monia shokeerava ajanmerkki. Israel ja juutalaiset saivat jälleen hallintaansa koko Jerusalemin ja temppelivuoren. Tämä toi monille niin penkeissä kuin saarnatuoleissa mieleen toiseen tulemukseen liittyväksi mielletyn raamatunkohdan:
Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan; 24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät. 25 Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. (Luuk. 21: 23-25)*
Helluntaiherätyksessä ja muussakin herätyskristillisyydessä oli vahva käsitys tämän maailmanlopun ajankohdan uskottavuudesta. "Ennustuksen" pyllähtämisellä oli järkyttävä merkitys Ilmestyskirjan ja lopun aikojen opetukselle. 90-luvulla ei ollut enää tietoakaan siitä lopun aika -myllytyksestä jota ennen 80-luvun loppua koettiin. Ilmestyskirjasta tuli pitkäksi aikaa lähes vaiettu aihe ja vielä nykyisinkin siitä kuulee seurakuntien perustilaisuuksissa harvoin opetusta.
Muutama vuosi sitten osallistuimme Kokkosen Olavin kanssa Helluntaiherätyksen juhannuskonferenssissa pidettyyn lopun aika -paneelikeskusteluun. Mukana keskustelemassa ollut tohtori Hanno Heino totesi edellä käsitellyn kaltaisista lopun aikojen opetuksista tyyliin: "Aikamoisia mielen katedraaleja ihmiset ovat näiden asioiden ympärille rakentaneet". Osuva ja kuvaava kommentti!

Mitä tilalle?

Uhkakuvat ovat aina näkyneet ja vaikuttaneet lopun aikojen tulkintaan. Maailmalla ja yhteiskunnassa vaikuttavat virtaukset vaikuttavat yleensä enemmän seurakuntaan ja niiden raamatuntulkintaan kuin seurakunta ympäröivän yhteiskunnan ajatteluun.

Yleiset uhkakuvat vaikuttavat myös seurakuntalaisten kokemiin uhkakuviin. Ennen vanhaan lopun aikoja ja Ilmestyskirjaa tulkittiin Israelin, lähi-idän kriisin, kauhun tasapainon, suurvaltataistelun ja kolmannen maailmansodan uhkan kautta. Nykyään nuoremmat sukupolvet pohtivat lopun aikoja ja Ilmestyskirjaa a) ympäristön sekä ekologisten ja vanhemmat sukupolvet ehkäpä b) talouskriisin luomien uhkakuvien kautta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Ilmestyskirjaa tulkittaessa siitä nostetaan esiin kohtia, joissa a) joet ja vedet saastuvat (sinetti- ym. vitsaukset) tai b) kohtia, joissa vaikkapa kauppiaat valittavat kohtaloaan Babylonin raunioiden äärellä (18. luku).

Itse tarjoan tilalle maltillista lopun aikojen odotuksen ajatusta, jonka keskeinen väite on se, että Jeesus kyllä tulee takaisin, mutta sen hetken aikaa ja tapaa emme voi varmasti tietää. Tämä johtaa käytännössä siihen, että kenenkään ei kannata keskittyä tarkastelemaan Jeesuksen tulon ilmaveivejä erilaisine tempauksineen. Kaikkien kannattaisi keskittyä vain siihen, että tarkastelisi (valvoisi) omaa jumalasuhdettaan. Tämä olisi myös Jeesuksen omien valvomiskehotusten hengen mukaista ja ottaisi huomioon Ei siis keskityt siihen, vaan Jeesuksen monien valvokaa-kehotusten hengessä oman jumalasuhteemme valvomiseen vrt. "mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin" (Matt. 24:35).

Ilmestyskirjasta ajattelen yleisesti että se on rohkaiseva kirja, jonka päätarkoitus on kertoa, että Kristus on Herra, Hän on voittanut, voittaa ja tulee voittamaan. Jumala haluaa sen avulla myös kertoa, että vaikka tilanne ruohonjuuritasolla näyttää välillä vaikealta, niin lopussa kiitos seisoo! Ilmestyskirja sanoo: Olkaa uskolliset, kestäkää uskollisina ja pysykää voittajan puolella.

Näitä teemoja käsittelin myös ohjelmassa. Seuraavassa blogikirjoituksessani "Helluntailaisuuden viimeisten päivien muutosta tekemässä" kerron muutamia yksityiskohtaisia esimerkkejä siitä, miten muutos on minun silmiini näkynyt ja tuntunut.



6 kommenttia:

  1. "Lopun aikojen vakiintuneiden ja perinteisten ns. hartoslaisten käsitysten pakka alkoi oman näkemykseni mukaan hajota pikku hiljaa 80-luvun lopun suuresta tulkinnallisesta epäonnistumisesta. Pettymys omien uskomusten ja opetusten täyttymyttömyyteen hiljensi monen vahvan opettajan ja sai kuulijat skeptisiksi heitä kohtaan."

    Lukiessani Hansonin teosta The Dawn of Apocalyptic, tuli mieleen, olisiko tässä kuvailemassasi tilanteessa nähtävissä kuudennen vuosisadan (eKr) kaltainen tilanne... Eksiilin jälkeen,Toisen Jesajan loistokkaisiin lupauksiin pettyneet visionäärit (Tritojesaja) eivät enää tulkinneet näkyjä historiallisessa, poliittisessa ja sosiaalisessa kontekstissa. Pakkosiirtolaisuuden jälkeinen aika vaikeutti näkyjen ja realismin yhdistämistä ja nuo kaksi elementtiä alkoivat loitontua toisistaan. Todellisuus osoitti profeettojen optimistisuuden kestämättömäksi tai ainakin ennenaikaiseksi – Toisen Jesajan loistavat lupaukset eivät toteutuneetkaan vaikka pakkosiirtolaisuus oli päättynyt. Profetioihin luottavat takertuivat ennalleen asettamisen lupaukseen, mutta eivät enää uskoneet sen olevan mahdollista tässä maailmassa. ja lopunaikoja alettiin kuvailla myyttien kautta, tulkinnoissa katse käännettiin pois historiallisesta kontekstista uuden maailmanajan kosmiseen todellisuuteen, jossa itse Jumala (Divine Warrior) taistelee kansalleen (tai ainakin sen sorretulle osalle) voiton.

    Voitaneen katsoa, että tämän kasvavan polarisaation mukanaan tuomassa jännitteessä syntyi apokalyptiikka. Apokalyptiikka tarjosi pakotien lupausten ja todellisuuden yhä kasvavasta ristiriidasta.

    Onko nyt nähtävissä kasvava haluttomuus tulkita Raamatun eskatologisia näkyjä nykyajan tai lähitulevaisuuden historiallisessa kontekstissa? Mitä on tulossa tilalle?

    VastaaPoista
  2. Sama mekanismi toivoo kaikissa mittakaavoissa oli sitten kysymyksessä Jesaja tai Hartonen. Tapauksia voi verrata esim. todella isoon sekulaarin trendin muutosprosessiin elinn ensin oli rationalismin usko ihmiseen, sitä seurasi maailmansotien julmuuksien tuottama pettymys ihmiseen ja sen jälkeinen postmoderni kyynisyys.

    "Mitä on tulossa tilalle?" Ehdotuksia yllä. Vähän riippuu myös siitä, popularisoituuko "terve"hermeneutiikka vai ei :)

    VastaaPoista
  3. Jumalan aikoinaan antamat visiot pysyvät, ihmiskunnan tulkinnat vaihtelevat... ja yllättävän paljon nimenomaan ympäröivän yhteiskunnan muutosten vaikutuksesta, kuten yllä ansokkaasi tuot esille. Muuttaako yhteiskunta ja sen muutokset raamatuntulkintaamme enemmän kuin uskallamme myöntää? Parantaisiko kunnon VT:n ja myöhäisemmän juutalaisen tradition ja UT:n kirjoitusten huomioiva eksegetiikka tilannetta Ilmestyskirjan tulkinnan osalta? Pitäisikö eksegetiikan kyetä sulkemaan yhteiskunnan virtaukset pois tutkijan mielestä?

    Helluntailaisuuden viimeisten päivien muutosta tekemässä -kirjoitusta odotellessa :)

    VastaaPoista
  4. Kun lähetin tekstarin ohjelmasta eräälle entiselle pastorille (joka tuntee joitakin asianosaisia) sain vastaukseksi EVVK. Tuo ei johtunut kyynisyydestä vaan potkuista, päähän. Joita veli oli joskus saanut.

    Noohh... Julle sulla on kyllä pikku hiljaa tulossa kypsyyttä tuohon hommaan mutta pitäisikö löytää vähitellen jotain omaa, oikeasti uutta aiheesta. Kaikkihan on tavallaan sanottu jo monet kerrat eikä jonkun akateemisten kikkailujen ja fraasien esittely vie asiaa juuri eteenpäin.

    Eli vedä nyt joku repäisevä teoria tai vuosiluku kehiin, niinhän kaikkien on tehtävä jotka Ilmiksen parissa puuhaavat. Sehän on lopultakin arvoitus, Davinci koodi. Rukoile ilmestystä ja viisautta, sitähän Kirja lupaa. Ymmärrys lisääntyy.

    VastaaPoista
  5. Pekka Paasan Jussi2. joulukuuta 2013 klo 5.15

    Julle Partanen ei siis halua julkaista hänelle vastakkaisia tai epämieluisia mielipiteitä. Sellainen on Jehovan todistajien tapa, ehkä myös helluntaivanhimmistojen. Edustat vanhoillisinta ajattelutapaa, varmaan Olavi sylkisi päällesi jos tietäsi hajusi.

    VastaaPoista
  6. Anteeksi, etten ole vähään aikaan ehtinyt käydä kommentteja katsomassa. Olavin syljeneritystä en osaa arvioida yhtään, ja hajuhaitoista huolimatta olemme ihan vierekkäin paneeleissa pystyneet istuskelemaan tuntikausia :)

    Olen jossain toisessa yhteydessä esittänyt kysymyksen, että milloin UT:n (ja Ilmestyskirjan) eksegeesi tulee valmiiksi. Yli kaksituhatta vuotta on asiaa tarkasteltu alkuperäisestä tilanteesta ja ihmisistä koko ajan etääntyen. Onko mahdollistakaan enää löytää mitään uutta näkökulmaa, vaiko vain palauttaa mieliin aina silloin tällöin tutkimuksen tyhjäkäynnissä jo unohtuneita näkökulmia...

    VastaaPoista