perjantai 21. syyskuuta 2012

Taivaasen armosta vai takaportin kautta sluibaillen

Minulta kysyttiin eräässä haastattelussa sitä millaisia vaikutuksia Jeesuksen toisen tulemuksen yksi- tai kaksiosaisuudella olisi pyhityselämään tai jumalasuhteeseen yleensä. Kysyjä oli helluntailaisen median edustaja, ja itsekin olen helluntailainen. Haastattelu juontui viime aikoina Jeesuksen toisen tulemuksen luonteesta käytyyn keskusteluun. 

Suomen Helluntaiherätyksessä on aina viime vuosikymmeneen asti vallalla ollut ajatus siitä, että tulemus on kaksiosainen; ensin on nk. uskovien salainen tempaus ja sitä seuraavan seitsenvuotisen vihanajan jälkeen toinen, julkinen kaikille näkyvä tulemus. Vaihtoehtoinen, perinteinen näkemys tulemuksesta on se, että aikojen lopussa Jeesus tulee kerran, jonka jälkeen alkaa välittömästi joko tuhatvuotinen valtakunta maan päällä tai ikuisuus taivaassa.

Helluntailaisuuden sisällä opetus kaksiosaisesta tulemuksesta sisältää usein ajatuksen, että se osa seurakunnasta, joka on "sluibaillut," eli suhtautunut välinpitämättömästi pyhityselämään ja kilvoitukseen, jää vaivanaikaan. Tällaiseen opetukseen sisältyy myös ajatus, että vaivanajasta voi pelastua pääasiassa marttyyrikuoleman avulla. Esimerkkinä tästä käyköön Ensio Lehtosen kirja "Viimeinen aika" niinkin varhaisilta vuosilta kuin 1934.

Lehtosen kehottaa uskovia ja opettajia muistuttamaan muille uskoville ja läheisillee, että taivaaseen on myös takaportti. Kun asiat tietävä, mutta kilvoituksessaan epäonnistunut kristitty tai uskomaton ihminen, huomaa asioiden menneen niinkuin tempauksessa "kadonneet" kertoivat, hän voi skarpata ja tunnustaa vaivanajan petohallinnon edessä rohkeasti uskonsa Kristukseen. Tämän seurauksena on yleisen arvion teloitus, joka näin muuttuu marttyyrikuolemaksi.

Tällaista takaportti taivaaseen -opetusta kuulin itsekin sekä omilta vanhemmiltani että helluntaisilta opettajilta. Pienenä, jo alle kouluikäisenä koin pelottavana ajatuksen, että joutuisin jäämään Antikristuksen armoille vihan aikaan. En tuossa vaiheessa ymmärtänyt pyhityksestä tai armosta juuri mitään, vaan mielessäni pääsy tempaukseen varmistuisi vain omilla ansioillani. Näiden riittävyydestä en koskaan voinut olla varma, sillä esimerkiksi jo pienikin kiukuttelu tai tottelemattomuus vanhempia kohtaan murensi osallisuus tempauksessa. Jouduin siis syystä jos toisesta koko ajan pohtimaan sitä, miten uskaltaisin tunnustaa rohkeasti uskoni Kristukseen Pedon palvelijoiden kiduttaessa minua ja tivatessa suostunko kieltämään Jeesuksen. 

Takaportti taivaaseen -ajatus syöpyikin vahvasti mieleeni ja kantoi hedelmää myöhemmin.
Se toimi omalta osaltani teini- ja nuoruusvuosina ajoittain jopa kilvoittelun sammuttajana. Ajattelin, että vaikken nyt niin kybällä aina olisikaan mukana tai tsemppaisi, niin ainahan minulla on toinen mahdollisuus. Jos Jeesus tulisi juuri lipsuteltuani uskonelämän ja Raamatun "vaatimusten" kanssa, voisin tilanteen havaittuani tsempata ja valmistautua marttyyrikuolemaan. Senkin voisi hoitaa nopeasti, eli ilmoittautua heti vihanajan alettua "petohallinnon" edustajille piinaavan vaivan ja pakoilun ajan lyhentämiseksi. Tiedän myös sen, etten ollut ainoa jolla oli tällaisia ajatuksia ja päätelmiä.

Alkuperäiseen haastattelijan kysymykseen... Tällä logiikalla Jeesuksen tulemuksen kaksiosaisuus siis tarjoaa mahdollisuuden laskelmointiin, pelata ikäänkuin kaksin kortein. Kertakaikkinen, yksiosainen Kristuksen toinen tulemus ei tällaista sluibailua välttämättä salli. Siinä peli saatettaisiinkin viheltää poikki kertakaikkisesti - jos ikuisuus alkaisikin välittömästi kertakaikkisesta tulemuksesta.

Ajatus pelin kertakaikkisesta poikki viheltämisestä ajaa ihmisiä perinteisen, klassisen kristinuskon evankeliumiin: Yksin armosta. Ihmisen pohtiessa omia valmiuksiaan ja ansioitaan sen suhteen, miten hänelle kävisi jos Jeesus tulisi juuri nyt, hän ajautuu helposti toteamaan, ettei voi koskaan olla varma omien ansioidensa, pyhityksensä ja kilvoituksena riittävyydestä. Tämä toteamus ajaa hänet armon alle, turvautumaan ajatukseen "ei omin voimin".

Kaksiosainen tulemus voi nähdäkseni ruokkia lakihenkistä, farisealaista omien ansioiden keräämistä ja niihin turvaamista. Kertakaikkisen tulemuksen mukaan ojentautuminen voi nähdäkseni tarjota avaimet terveempään, tasapainoisempaan ja armoon kokemista rohkaisevaan uskonelämään

Nykyisin minulle onkin jotakuinkin sama onko Jeesuksen toinen tulemus yksi- vai kaksivaiheinen.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen löytö tuo Ensio Lehtosen kirja!

    Ensio kysyy Ristin Voitto -lehdessä (RV nro 5, 1932, 1): ”Mutta miten on sinun laitasi, uskonveli ja -sisko? Oletko sinä valmis? Onko pukusi pesty ja valkaistu karitsan verellä vielä tänään?”

    Takaportti-ajatus nousee varmasti helposti mieleen, kun uskonveljien ja -siskojen tempausvarmuus tällä tavalla kyseenalaistetaan. Ension asenne on ajalle tyypillinen. Uskovaisten pelastus kyseenalaistetaan ja vähintäänkin tempausvalmiutta epäillään useissa sen ajan Ristin Voitto -lehden artikkeleissa. Jostain syystä oli vaikea luottaa Jeesuksen veren pelastavaan voimaan ja Golgatan työn riittävyyteen ja sen luoman perustuksen kestävyyteen. Vai oliko kyse enemmänkin uudestisyntyminen-kilvoittelu-kirkastuminen -teeman väärä tulinta: ajateltiin, että kirkastuminen olisi kristityiltä vaadittava ominaisuus jo tässä ajassa.

    Ps. Alleviivaan viimeisen lauseesi :)

    VastaaPoista
  2. Tempausvalmius oli viime vuosisadan alkupuolella - ja vielä jonnekin kahdeksankymmentäluvulle asti - suoraan yhteydessä Hengellä täyttymiseen ja/tai sen (k)asteeseen. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että kirjoittajien tekstin taustalla oli oletus "helluntailaisesta" täyttymiskokemuksesta, eli ns. Pyhän Hengen kasteesta, jonka ainoana varmana ja näkyvänä tunnusmerkkinä oli kielilläpuhuminen (glossolalia).

    Tämä on taka-ajatuksena niin Ension kuin Hartosen teksteissä, samoin kuin heitä varhaisemmassa Pietari (Pekka Aho) Brofeldtin dispensationalismin lanseerauskirjassa "Raamatun aikakaudet" jo vuodelta 1918. Helluntaiherätyksen syntyyn 1900-luvun alussa liittyvän Ehtoosateen (Latter Rain) ajan merkitystä Pietari kuvaa tunnepitoisen värikkäästi seuraavasti:

    Pyhä Henki on pantu meihin sinetiksi lunastuksen päivään asti. ... Pyhä Henki meissä on siis se ylös nostava voima, jonka avulla kohoamme Karitsan luokse. Oi, sinä siunattu ystävä, olet autuas ja ylösnousemisen lapsi. Halleluja! Siksi kehoittaakin apostoli: "Täyttykää Hengellä!" ... Oi, rakas ystävä, weli ja sisar, se vakuutus tulee meidän saavuttaa, että kuulumme ylösnousevaan joukkoon. Anna Jeesuksen katkaista ilmapallosi nuorat, jotka sinua vielä kiinnittävät tähän elämään. Kun hetki koittaa, katkaistaan viimeinen nuora, ja sinä alat kohota ylös pyhäin ja autuaitten seuraan.

    VastaaPoista