maanantai 25. maaliskuuta 2013

Jeesus tulee, mutta miten?

Jeesus tulee! Oletko valmis? Jeesus tulee! Mutta miten? Kumpi näistä kysymyksistä on mietityttänyt sinua enemmän? Ensimmäinen lienee pitkällä aikavälillä tärkeämpi, mutta jälkimmäinenkin pohdituttaa monia.

Jeesuksen toiseen tulemukseen uskoo tuoreen kyselyn mukaan noin kolme neljästä suomalaisesta luterilaisesta papista. Kääntäen, joka neljäs pappi ei usko Jeesuksen enää tulevan takaisin. Vapaissa suunnissa ja kirkon herätysliikkeissä toiseen tulemukseen uskomattomien osuus on mitä todennäköisimmin huomattavasti pienempi, jopa olematon. Näistä kertyy jo kaksi ratkaisevan erilaista näkemystä Jeesuksen toisesta tulemuksesta.

Paitsi toisen tulemuksen toteutumisen suhteen, papiston näkemykset eroavat toisistaan varmasti myös toisen tulemuksen toteutumistavan suhteen. Vapaissa suunnissa ja kirkon herätysliikkeissä näkemyserot ovat - taas todennäköisesti - pienempiä, mutta eivät missään tapauksessa olemattomia.

Eroja voidaan tarkastella esimerkiksi sen perusteella, uskovatko ihmiset Jeesuksen toisen tulemuksen olevan yksivaiheinen vai kaksivaiheinen. Yksivaiheisella tarkoitetaan tässä sitä, että Jeesus tulisi vain kerran, jolloin tämä nykyinen maailma tällaisenaan lakkaisi olemasta. Kaksivaiheisella tarkoitetaan puolestaan esimerkiksi dispensationalistiseen tulkintaraamiin vahvasti liittyvää ajatusta siitä, että Jeesus tulisi ensin hakemaan "omansa" pois taivaaseen, mitä seuraisi jokin ajanjakso, jonka jälkeen hän tulisi jälleen takaisin "omiensa" kanssa, jonka maailma tällaisena kuin me sen tunnemme lakkaisi pyörimästä. Tässäkin jo kaksi erilaista näkemystä lisää toisesta tulemuksesta.

Eroja voidaan tarkastella myös siitä näkökulmasta, uskovatko ihmiset Jeesuksen tulevan ennen maanpäällistä tai taivaallista, kirjaimellisesti tuhat vuotta kestävää jaksoa, nk. tuhatvuotista valtakuntaa, vai sen jälkeen. Lisäksi edellä mainituista eroavat ne, jotka eivät usko tämän nk. tuhatvuotisen valtakunnan olevan kirjaimellinen, vaan vertauskuvallinen. Näistä kertyy jo kolme erilaista näkemystä lisää.
Jarkko Vehniäisen näkemys


Eroja näkemyksissä toisesta tulemuksesta nähdään myös niiden keskuudessa, jotka yksissä mielin uskovat toisen tulemuksen tapahtuvan ennen nk. tuhatvuotista valtakuntaa. Tällaisten ihmisten näkemyksistä kertyy jälleen vähintäin kolme erilaista Jeesuksen "toimenkuvaa" toisessa tulemuksessa.

Erot näkemyksissä muodostuvat siitä, miten ennen tuhatvuotista valtakuntaa tapahtuvaa toista tulemusta odottavat ihmiset ajoittavat toisen tulemuksen suhteessa nk. vihan tai vaivanaikaan. Tämän, yleensä seitsenvuotiseksi uskoton ajanjakson odotetaankin edeltävän tuhatvuotista valtakuntaa.

Vihan ajan edeltämästä, ennen tuhatvuotista valtakuntaa tapahtuvasta toisesta tulemuksesta ollaan pelkistetysti kolmea eri mieltä. Jeesus tulee joko ennen vihan aikaa, sen keskivaiheilla tai sen päätteeksi. Näitä näkemyksiä kutsutaan hienoilla nimille, edellä mainitussa järjestyksessä, pretribulationalistinen, midtribulationalistinen ja postribulationalistinen näkemys.

Kaikki edellisessä kappaleessa kolme näkemystä ovat, kuten kaikki muutkin lukuisat toisen tulemuksen käsitykset, perusteltu Raamatulla. Ihmiset ovat siis löytäneet Raamatusta jakeita ja/tai lyhyitä jaksoja pohtiessaan sitä, miten jeesus tulee takaisin. 

Kaikki näihin erilaisiin näkemyksiin uskovat ihmiset ovat kristittyjä, vaikka saattavat ajatellakin toisenlaiseen näkemykseen uskovien raamatuntulkintataitojen olevan omiaan heikompia. Toiset vain ovat väärässä "uskossa" mitä tulee Raamatun tulkintaan ja lopun aikaan liittyviin näkemyksiin.


Miten Jeesus tulee takaisin? Mikä on oma näkemyksesi Jeesuksen toisesta tulemuksesta? Miten perustelet sen Raamatusta? Miten omat perustelusi ovat pätevämpiä kuin muiden, eri tavalla ajattelevien?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti