sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Ilmestyskirjan 13. luvun selityssarja - jakeet 10-11


13:10 -- Kenen osana on vankeus, se joutuu vankeuteen, kenen osana on kaatua miekkaan, se kaatuu miekkaan. Nyt kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa.
Edellisen jakeen kehotus tarkkaavaisuuteen liittyy tähän kehotukseen. Jae kuvaa tilannetta, johon jo Vähä-Aasian kristityt joutuivat vainoissa. Seitsemän seurakunnan sanomat kertoivat, että osasta seurakuntia oli tullut hengellisesti velttoja, kompromisseihin taipuvaisia ja avoimempia muodossa tai toisessa epäjumalanpalvelukselle. Osan pyhistä kerrotaan joutuvan vankeuteen ja osan kaatuvan miekkaan taistelussa petoa vastaan, mutta usko ja siinä kestävyys kantavat näidenkin yli.
Kaikilla ei ole kuitenkaan korvia, hengellistä näkökykyä, joten he ovat vaarassa eksyä ja mukautua yhä syvemmälle antikristilliseen toimintaan. Johannes kertoo, että myös kristityt voivat joutua kärsimään jumalattomien tavoin niin Ilmestyskirjan aikana kuin tulevinakin aikoina. Tämän ikävän seikan vahvistavat useat kohdat niin Ilmestyskirjassa kuin Vanhassa testamentissa.
Jeremian kirjassa (15:2-) kerrotaan jakeen 10 tavoin, että Jumala sääti israelilaisille vankeuden ja miekan heidän epäuskonsa ja syntiensä tähden. Tällaisten vaikeuksien sopivuutta kristittyjen elämään on joidenkin vaikea hyväksyä, joten he tulkitsevat jakeen puhuvan seurakunnan vainoajien kohtalosta. Monet Vanhan testamentin profeetat kuitenkin vahvistavat, että myös uskolliset kärsivät vankeudesta ja kuolevat jumalattomien käsissä, mutta näitä vainoajia kohtaavat aikanaan Jumalan tuomiot. Tämä käy erityisen selväksi Hesekielin kirjan jaksosta 14:12-23, jota Ilmestyskirjan jakso 6:2-11 muistuttaa hyvin paljon.
Pyhien tulee Ilmestyskirjan mukaan säilyttää uskonsa myös vainoissa. Johannes kertoo uskovien vainoista useissa kohdin Ilmestyskirjaa (1:9; 2:10; 6:9; 11:7; 12:11; 17:6; 19:2; 20:4). Kristittyjen tulee kunnioittaa esivaltaa aina siihen asti, kun se asettuu Jumalan asemaan ja vaatii kansalaisiltaan jumalallista palvontaa tai Jumalan tahdon vastaisia tekoja. Kristittyjen tulee siis kestää myös seuraukset, joita seuraa jumalattoman esivallan rangaistessa uskovia tottelemattomuudesta. Pedon vainon liittymisen uskoviin vahvistaa jakeen 10 viimeinen ajatus: ”Nyt kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa.” Kristittyjä vainotaan tälläkin hetkellä jossakin päin maailmaa niin kuin heitä on vainottu läpi historian.
Peto on saanut Jumalalta vallan sotia ja taistella pyhiä vastaan, jopa voittaa heidät, kuten jakeessa 7 mainittiin. Tämä viittaa näkyvään, maanpäälliseen ja ajalliseen voittoon, sillä kukaan ei voi ottaa pyhiltä pois lopullista voittoa, ikuista elämää. Tämän voiton takaa kestävyys kilvoittelussa aina hamaan loppuun asti, vaikka taistelussa Herran omana kaatumiseen asti (14:13). Kestävyys taistelussa tarkoittaa Jumalan käskyjen ja Kristuksen uskon pitämistä, kuten Ilmestyskirjan jae 14:12 selventää: Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

13:11 Sitten näin, kuinka toinen peto nousi maan uumenista. Sillä oli kaksi sarvea, kuin karitsan sarvet, mutta se puhui kuin lohikäärme.
Nyt Johannes näkee toisen pedon, joka nousee maan uumenista lohikäärmeen ja ensimmäisen, merestä nousseen pedon seuraksi. Seuraavat jakeet esittelevät 13. Luvun jakeiden 1-7 kanssa paitsi samankaltaisen kuvion niin myös taustan Danielin kuvaukselle pahasta hallitsijasta (7:7; 8:3). Toisenkin pedon liittyminen Danielin kirjan petomaisiin valtakuntiin ja Ilmestyskirjan 12. luvun lohikäärmeeseen kertoo siitä, että myös tämä peto toimii Johanneksen aikana ja yhteistyössä Rooman kanssa.
Toinen peto on tunnistettu historian varrella niin Saatanaksi, Antikristukseksi, Rooman keisarinpalvontaa edistäväksi papistoksi, katoliseksi kirkoksi kuin yleisesti harhaopiksi tai -opettajiksi. Sen toiminta on ilmeisen uskonnollista, sillä sitä kutsutaan Ilmestyskirjassa myöhemmin ”vääräksi profeetaksi” (16:13; 19:20; 20:10). Aito profeetta, kuten Johannes, johdattaa ihmiset palvelemaan Jumalaa, mutta väärä profeetta johtaa ihmiset palvelemaan epäjumalia; Johanneksen aikana Rooman keisaria ja ympäristön jumalia. Tämäkin ajatus on ajaton, sillä kaikilla ajoilla ja sukupolvilla on omat aineelliset ja aineettomat epäjumalansa olivat kysymyksessä sitten raha, muoti, asunnot, autot tai maine ja kunnia.
Väärän profeetan kaltainen vaikutus voi eri aikoina ilmetä yleisten aatteiden, valtioiden toimien tai yksilöiden kautta niin seurakunnan sisällä kuin sen ulkopuolella. Seurakunnan sisäpuolelta ilmaantuvia vääriä profeettoja esitellään Ilmestyskirjan toisessa luvussa useassa kohdin (2:2, 14-15, 20-24). Myös Vanhassa testamentissa väärät profeetat kuuluivat useimmiten Jumalan omaan kansaan, Israeliin. Jeesus varoitti opetuslapsiaan, että vääriä profeettoja ja messiaita ilmaantuu jopa heidän omasta keskuudestaan (Matt. 24:5). Myös Hänen varoituksensa sudesta lampaan vaatteista (Matt. 7:15) viittaa siihen, että pettäjiä nousee myös seurakunnan parista.
Ensimmäinen peto puhuu kovaan ääneen ja vihamielisesti Jumalaa vastaan, joten toisen pedon tehtäväksi jää ensimmäisen pedon puheiden ja syytteiden pehmentäminen hyväksyttävään ja houkuttelevaan muotoon. Jos toinen peto nousee Jeesuksen varoitusten ja Vanhan testamentin taustan pohjalta kristittyjen keskuudesta, niin se rohkaisee ihmisiä mukautumaan paikallisen kulttuurin mukaiseen epäjumalanpalvontaan ja jumalankieltämiseen. Näin tekivät Johanneksen aikana Ilmestyskirjan toisessa luvussa mainitut nikolaiitat, Iisebel sekä muut väärät apostolit (2:6, 9, 14, 20).
Ilmestyskirjan vastaanottajat asuivat nykyisen Turkin alueella, joten Johanneksen aikana oli selkeää tulkita merestä nousevan pedon alkuperäksi meren takainen Rooma. Toinen, maasta nouseva peto oli Johanneksen aikaisista lukijoista luontevaa tulkita heidän omalta maaperältään nousevaksi voimaksi tai henkilöksi. Maasta nouseva peto kuvataan eksyttäjäksi, joka jäljittelee Karitsaa, mutta sen puheet ovat lohikäärmeestä, Saatanasta lähtöisin. Toisen pedon kuvaus sisältää vastakohdan, irvikuvan Karitsalle (Ilm. 5:6). Peto muistuttaa sitä kaksine sarvineen, vaikka todellisella Karitsalla onkin seitsemän sarvea ja silmää. Sen on tarkoitus ihmeillään johtaa ihmiset harhaan ja palvomaan merestä noussutta petoa. Tämän voi tulkita tarkoittavan sitä, että väärän profeetan tehtävänä on saada ihmiset palvelemaan ja palvomaan Roomaa ja sen keisareita, joiden tuella se toimii. Tällöin toisen pedon rooliin istuu hyvin paikallinen hallinto ja siihen kytkeytynyt pakanallinen papisto.
Molempien petojen taustalla on helppo tunnistaa muinaiset tarinat, joissa myös esiintyi kaksi petoa: meressä elävä Leviatan ja erämaata hallitseva Behemot. Nämä tarinat olivat Ilmestyskirjan alkuperäisille lukijoille tuttuja niin juutalaisesta kirjallisuudesta kuin muualta Lähi-idästä, Kreikasta, Egyptistä ja Persiasta peräisin olevista tarustoista. Johannesta inspiroitiin käyttämään näitä hirviömyyttejä havainnollistamaan kristillinen sanoma alkuperäisille lukijoille tuttujen asioiden kautta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti