maanantai 1. helmikuuta 2016

Ilmestyskirjan 13. luvun selityssarja - jakeet 6-9


13:6 Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat taivaassa.
Pedon vallan ja hallinnan vaikutuksien kuvailussa jatketaan Danielin kirjan 7:25 lainaamista. Peto pilkkaa Jumalan nimeä, asuinsijaa ja niitä, jotka asuvat taivaassa. Jumalan nimen pilkkaaminen viitannee itsensä jumalaksi korottamiseen, kuten esimerkiksi keisari Domitianuksen kerrotaan tehneen. Jumalan asuinsijan ja siellä asuvien pilkka voidaan selittää taivaassa jo olevien Jumalan omien lisäksi Jumalan seurakunnaksi, joka vielä on maan päällä. Tätä tukee Paavalin ajatus, jonka mukaan yhä maan päällä olevat seurakuntalaiset istuvat jo nyt ikään kuin taivaassa (Ef. 2:6; Kol. 3:1). Jumalan näkyvän asuinsijan eli seurakunnan edustajia, kristittyjä, vainotaan, koska he ovat uskollisia taivaalliselle kansalaisuudelleen. Keisareista sekä Tituksen että Vespasianuksen tiedetään häpäisseen myös Jerusalemin temppelin ja herjanneen Jumalaa. Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä Jerusalemin temppeliä ei enää kuitenkaan ollut, eivätkä kristityt sitä Jeesuksen opetusten pohjalta enää olisi Jumalan asuinsijana pitäneet.

13:7 Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat.
Jumala antaa pedolle lisää köyttä. Ilmestyskirja jatkaa edelleen Danielin kirjan (7:8, 21) seuraamista. Daniel kuvasi neljännen pedon sarven herjaavan Jumalaa ja ryhtyvän sotaan pyhiä vastaan. Myös Johanneksen näkemä peto saa Jumalalta luvan taistella pyhiä vastaan ja jopa voittaa heidät niin, että se saa hallintaansa koko maailman. Johannes näkee Israelin pyhiä koskeneen Danielin ennustuksen täyttyvän uskon kautta Abrahamin jälkeläisiksi liitetyssä seurakunnassa, jota maailma vainoaa.
Saatana ohjaa pedon kautta kaikenlaiset ihmiset palvelemaan itseään. Kaikista ihmisistä käytetty nelinkertainen ilmaisu, heimot, kansat, kielet ja maat, viittaa maailmanlaajuisesti jumalattomiin. Tämäkään ei välttämättä rajoitu vain tiettyyn aikakauteen, vaan kuvaa tilannetta jumalattomien osalta historian kaikkina aikoina. Jakeessa esiintyy jälleen Johannekselle tyypillinen vastakohta Ilmestyskirjan aiemmille ilmaisuille (5:9; 7:9) sekä Danielin (7:14) kuvauksille, joissa samoin sanoin kuvattu joukko palvelee Karitsaa ja Jumalaa. Nyt ihmiset kaikista kansoista, heimoista, kielistä ja maista kuitenkin palvelevat petoa.
Jumalan omat saattoivat Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä olla maailman ja Rooman kansalaisten silmissä häviäjiä samoin kuin usein nykyajan ihmistenkin mielestä. Johanneksen ja Kristuksen ilmoituksen mukaan kristityt kuitenkin olivat ja ovat yhä lopullisia voittajia. Voittajat testataan niin Ilmestyskirjan aikana kuin nykyäänkin tositilanteissa: ovatko he valmiit antamaan kaikkensa, jopa henkensä, luopumatta uskosta ja ainoan todellisen Jumalan palvelemisesta.

13:8 Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan.
Todelliset Jumalan seuraajat voivat kaikkina aikoina olla turvallisella mielellä. Ne, joiden nimet on kirjoitettu teurastetun Karitsan elämän kirjaan, eivät osallistu pedon palvontaan. Myös tässä jakeessa näkyy, miten Danielin kirja on vaikuttanut Ilmestyskirjaan. Danielin kirjassa puhutaan kirjoista (7:10) ja kirjaan kirjoitetun pelastumisesta (12:1). Kirjat löytyvät myös Psalmista 69 jakeesta 28. Kirjat ovat vertauskuva, jonka tarkoituksena on vakuuttaa pyhät siitä, että heidän kohtalonsa ja iankaikkinen elämänsä on Jumalan suunnittelema ja hänen käsissään. Kirjojen vertauskuvallisuutta tukee sekin, että ihmiset käyttävät jo kirjoja tehokkaampia nimien tallennusmuotoja, joten olisi outoa, että Jumala raapustelisi sulkakynällä niitä kansien väliin. Jae vahvistaa myös sen ikävän asian, että kaikki maan asukkaat tulevat pedon pettämäksi, koska heidän nimiään ei ole kirjoitettu elämän kirjaan. Heillä ei ole samaa hengellistä suojaa pedon hengellistä eksytystä vastaan kuin pyhillä.
Kreikankielinen teksti mahdollistaa kirjaan liittyvän jakeen osalle vaihtoehtoisen käännös- ja lukutavan: ”Maailman luomisesta teurastetun Karitsan elämän kirja”. Tämä viittaisi siihen, että Jeesuksen kuolema oli Jumalan tiedossa ja suunnitelmissa jo aikojen alussa. Tämä lukutapa olisi yhtenevä Ilmestyskirjan toisen kohdan kanssa, jossa sanotaan, että nimi voidaan myös pyyhkiä pois elämän kirjasta. Tämä ajatus ei suoranaisesti välity nykykäännöksen ajatuksesta, joka lupailee uskoville ikuista turvaa. Se, että jonkun nimi pyyhitään pois pelastettujen joukosta vahvistaa kuitenkin raamatullista ajatusta, että ihminen voi eksyä ja ajautua luopumuksen tilaan.   

13:9 Jolla on korvat, se kuulkoon:
Nämä sanat ovat tuttuja myös toisen ja kolmannen luvun seitsemän vastaanottajaseurakunnan saamien sanomien lopuista. Tämä yhtäläisyys tukee sitä, että Ilmestyskirjan 13. luvun jakeissa 1-8 mainitut tapahtumat liittyivät erillisten sanomien lailla alkuperäisten vastaanottajien aikaan, eivätkä vain kaukaiseen tulevaisuuteen. Sanat myös kehottavat lukijaa kiinnittämään huomiota seuraavaksi esitetyn asian tärkeyteen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti