13:12 Se käyttää ensimmäisen pedon puolesta tämän
koko valtaa ja panee maan ja sen asukkaat kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä,
jonka kuolinhaava oli parantunut.
Toisen pedon sanotaan
käyttävän ensimmäisen pedon valtaa tämän puolesta ja tämän hyväksi. Tämäkin
seikka viittaisi sen olevan jollain tavoin yhteydessä hallintoon tai
valtiolliseen järjestelmään. Vanhempi raamatunkäännös (1933/38) kertoo
vallankäytön tapahtuvan ensimmäisen pedon nähden eli sen tuella ja
hyväksynnällä. Toisen pedon valta, kuten ensimmäisen pedonkin, on lähtöisin
Saatanalta ja valjastettu hänen tarkoitusperiinsä.
Toisen pedon toiminnan
tavoitteena on saada ihmiset joko uskonnollisessa tai tavallisessa tottelevaisuusmielessä
kuuliaisiksi ensimmäiselle pedolle. Tämäkään ei vielä tarkoita sitä, että
ihmiset ensimmäistä petoa kumartaessaan välttämättä ymmärtäisivät palvelevansa
itse asiassa Saatanaa ja olevansa kuuliaisia tämän tarkoitusperille.
13:13 Se tekee suuria tunnustekoja ja saa tulen
lyömään taivaasta maahan ihmisten nähden.
Johannes kertoo maasta
nousseen pedon jäljittelevän Vanhasta testamentista tuttuja Jumalan miesten ja
Jumalan tekoja. Eliakin sai aikanaan tulen lankeamaan alas taivaasta.
Mooseksella, joka myös teki suuria tunnustekoja (2. Moos. 4:17, 30; 10:2;
11:10), oli vastassaan Jumalan ihmeitä matkivat faaraon taikurit (2. Moos.
7:12).
Toinen peto esiintyy
totuuden julistajana, mutta on todellisuudessa väärä profeetta, harhaopettaja
ja harhaanjohtaja. Myös Jeesus varoitti vääristä messiaista ja profeetoista,
jotka ”tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos
mahdollista, valitutkin.” (Matt. 24:24). Harhan nousemista seurakunnan
sisäpiiristä puoltaa se, että toinen peto käyttää mestarinsa valtaa, hämmästyttäviä
ihmeitä ja tunnustekoja julistuksensa pönkittämiseen samoin kuin apostolit
käyttivät Kristuksen nimeä ja antamaa valtaa toiminnassaan. Ilmestyskirjan ja
Raamatun varoittama mukautuminen maailmaan alkaa, kun kristityt opettajat
ottavat ympäröivästä kulttuurista ja maailman arvoista enemmän vaikutteita kuin
Jumalan Sanasta.
Jo Johanneksen aikana
pakanauskontojen papit saivat kätevien silmänkääntötemppujen avulla patsaat
liikkumaan, puhumaan ja syöksemään tulta. Keisarinpalvontakultti ja sen työllistämä
papisto olikin yksi keisarin ja Rooman keskushallinnon kätevimpiä rauhanomaisia
tapoja pitää alamaiset eri puolilla valtakuntaa kurissa. Provinssien
paikalliset viranomaiset tukivat keisarin- ja siihen yhdistynyttä epäjumalien palvontaa
joko Rooman pelosta tai saadakseen keisarilta taloudellisia etuja lahjoitusten
ja verohelpotusten muodossa. He myös ymmärsivät, että jos keisarin hallinto
kuulee keisaripalvonnan olevan paikallishallinnolle ja kansalaisille tärkeää,
se pitää aluetta vähemmän alttiina kapinoille tai levottomuuksille, eikä pyri
korostamaan valtaansa niin kärkkäästi esimerkiksi miehitysjoukkojen määrällä.
13:14 Niillä tunnusteoilla, joita sillä on valta
tehdä ensimmäisen pedon nimissä, se johtaa harhaan kaikki maan asukkaat, niin
että saa heidät tekemään patsaan sen pedon kunniaksi, jota on isketty miekalla
mutta joka on vironnut henkiin.
Seuraavaksi Johannes
näkee kuinka toinen peto johdattaa ihmiset tuntemaan ensimmäisen pedon ja siten
myös sen takana vaikuttavan lohikäärmeen eli Saatanan. Toinen peto puhuu
Saatanan suulla ja pyrkii tunnusteoilla vakuuttamaan ihmiset ensimmäisen pedon
jumaluudesta. Toisen pedon sanoma menee läpi, sillä ihmiset tekevät patsaan kumartaakseen
ensimmäistä petoa, samaan tapaan kuin Johanneksen lähteenä olevassa Danielin
kirjassa tehtiin patsas Babylonian kuninkaalle Nebukadnessarille (Dan. 3:1-7)
Maasta noussut peto on
siis pakanallisen epäjumalanpalveluksen ruumiillistuma, papisto, joka yllyttää
ihmiset pystyttämään patsaita Roomalle ja sen keisareille sekä epäjumalille.
Kaikkina aikoina on tekijöitä, jotka toisen pedon tavoin saavat ihmiset
palvelemaan epäjumalia ja niiden patsaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti