13:17 Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä
mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku.
Monet Ilmestyskirjan
opetusta kuulleet muistelevat, että merkin ottamatta jättämistä seuraa
väistämättä marttyyrikuolema. Ilmestyskirjan tekstin mukaan näin ei ole: merkin
ottamatta jättäminen ei johda kuolemaan. Toinen peto pakottaa ihmiset ottamaan
ensimmäisen pedon merkin, mutta se ei saa tappaa ihmisiä sen takia, että he
eivät ota merkkiä. Sillä on valta tappaa vain jos ihmiset eivät kumarra merestä
noussutta petoa (jae 15). Pedon merkin liittymistä keisarinpalvontaan tukevat
myös tiedot, joiden mukaan rituaaleihin osallistuneille jaettiin valkeita kiviä
tai vastaavia poletteja todisteeksi kokemuksestaan.
Tähän tapaan viitataan myös Ilmestyskirjassa (2:17). Keisareilla oli valta
tappaa kristittyjä, kuten julmat kuvaukset Neron ajoilta todistavat. Johannes
valmisti kuulijoitaan siihen, että näin tulee olemaan myös jatkossa.
Pedon merkki toimii siis
painostuskeinona, joka ohjaa kumartamaan merestä noussutta petoa. Tämäkin sopii
Ilmestyskirjan alkuperäisten lukijoiden tilanteeseen. Paikallinen papisto ja
hallinto eivät saaneet tappaa ihmisiä sen takia, että he olivat kristittyjä eli
omasivat Jumalan sinetin. Heillä oli lupa vainota ja tappaa ihmisiä vain,
jos nämä eivät kumartaneet keisarin kuvaa eli osoittaneet hänelle
kuuliaisuuttaan. Tämä marssijärjestys näkyy myös Jeesuksen oikeudenkäynnissä,
juutalaiset eivät uskaltaneet tappaa häntä ilman roomalaisen
paikallisviranomaisen Pilatuksen lupaa. Juutalaisten johtajat esittivät
Jeesuksen toiminnan kapinaksi keisaria vastaan, mistä kuolemantuomio
langetettiin. Johanneksen evankeliumiinsa tallentama tapahtuma oli varmasti yhä
hänen muistissaan: ”Mutta
juutalaiset huusivat sanoen: ’Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä;
jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan’.”
(Joh. 19:12-15)
Pedon merkin tehokas
painostuskeino on se, että ilman sitä ihmiset eivät voi ostaa tai myydä mitään.
Tänäkin päivänä antikristillisten voimien painostuskeinoina toimivat kaikki
seikat, jotka ohjaavat ihmisen pois Jumalan tahdosta ja tarjoavat jotain
väliaikaista etua aidon jumalyhteyden ulkopuolella pysymisestä. Ostamisen ja
myymisen rajoittaminen Ilmestyskirjan kirjoitushetkillä liittyy Rooman
kaikkialle ulottavaan valtaan, joka näkyi myös kaupankäynnissä.
Pedon merkkiin liittyvää
osto- ja myyntikieltoa on selitetty monin tavoin. Kreikan kielen sana kharagma
voidaan tulkita sekä kaiverrukseksi että merkiksi. Jos joku halusi ostaa tai
myydä jotain, hänen oli käytettävä keisarikunnan lyömiä rahoja, joihin oli kaiverrettu
(kharagma) keisarin kuva ja häntä jumalana ylistäviä lauseita sekä arvonimiä.
Ignatius, joka kristillisen perimätiedon mukaan oli Johanneksen oppilaita,
käytti kirjeessään magnesialaisille (5. luku) Jumalan ja maailman kolikoita
vertauskuvana hyvästä ja pahasta. Toinen yksinkertainen selitys asialle on myös
seikka, että Johanneksen aikana kauppasopimuksissa tuli löytyä keisarin
sinetti, merkki.
Kolmas, myös keisariin
liittyvä selitys osto- ja myyntikieltoon pohjautuu Ilmestyskirjan
kirjoitushetken ammattikiltatoimintaan. Sen toiminnasta kieltäytymistä seurasi
ammatinharjoittajille niin taloudellista kuin henkistä syrjintää tai jopa fyysistä vainoa. Kiltojen suojelusjumalat, niiden
palvonta ja temppelit yhdistyivät keisarinpalvontaan. Liike-elämässä vaikuttavat
parempiosaisten ammattikillat edellyttivät jäseniään osallistumaan
järjestämiinsä juhliin. Juhlat pidettiin temppeleissä ja ohjelmiin kuului niin
uhrausta, temppeliprostituutiota kuin muuta irstailua. Valtion ja paikallisen
hallinnon käytännöissä uskonto, talous, kaupankäynti sekä eri
yhteiskunnallisten ryhmien välinen kanssakäyminen muodostivat niin limittäisen
verkon, että kristityn oli käytännössä mahdotonta paeta epäjumalanpalvelusta.
Myös Ilmestyskirjan 18.
lukuun sijoittuva Rooman eli ”Babylonin” tuhon kuvaus vahvistaa pedon merkin
liittymistä vahvaan kaupankäyntiin. Rooman loisto oli täysin riippuvainen sen
käymästä kaupasta. Ylellisyystavarat ja palvelijat – orjat – olivat vapaan
kaupan seurausta. Babylon–Rooman tuhoa valittavat yhteistyöstä hyötyvien
liittolaiskuninkaiden lisäksi ennen kaikkea kauppiaat (18:11-13) ja
kauppatavaroita kuljettavat merenkulkijat (18:19).
Vanhan
testamentin esikuvien kaikuja näkyy tässäkin jakeessa. ”Siinä missä Rooma oli
muinaisen Babylonin poliittis-uskonnollisen toiminnan manttelinperijä,
taloudellisessa toiminnassaan se asteli Tyroksen – oman aikansa suurimman
talousimperiumin – jalanjäljissä. Se, että Babylon (Ilmestyskirjan) luvussa
seitsemäntoista ratsastaa pedolla, kuvaakin hyvin sitä, kuinka Rooman
korruptoiva taloudellinen vaikutus perustui sen poliittis-sotilaalliseen
mahtiin, jota myös uskonnollinen koneisto oli tukemassa."
Perinteisten tulkintamallien opetuksiin tottuneidenkin on helppo ymmärtää tulkinta, jonka mukaan pedon merkki on vertauskuvallinen ja liittyy ihmisen mieleen ja tekoihin. Yleinen kysymys nykyisen tulkinnan edustajille on kuitenkin se, miten merkkiin liittyvä mahdollisuus ostaa ja myydä voisi olla merkin tavoin vertauskuvallinen. Tässäkin tulee muistaa se, että Johannes kirjoittaa ensisijaisesti oman aikansa lukijoille. Pedon merkkiin liittyvä mahdollisuus ostaa ja myydä oli tuohon aikaan liittyvä esimerkki painostuksesta, joka ajoi ihmisiä hyväksymään ja tunnustamaan keisarin jumalana. Meidän ajassamme kirjoittaessaan Johannes olisi saattanut käyttää toisenlaista esimerkkiä painostuskeinosta, jolla ihmisiä ohjataan pois todellisen Jumalan tunnustamisesta ja palvonnasta.
Johannes siis välittää tekstissään ajatuksen, että tavanomaisessa elämässä kristityn tuli hyväksyä valtio ja sen hallinnon uskonnolliset, poliittiset ja taloudelliset käytännöt, välineet ja toimintatavat voidakseen ostaa tai myydä mitään. Varauksettoman hyväksynnän yhteiskunnassa saivat vain ne, jotka mukautuivat tuon ajan uskonnollisiin tavoitteisiin, jotka kävivät käsi kädessä taloudellisten tavoitteiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti