13:6 Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata
Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat
taivaassa.
Pedon vallan ja
hallinnan vaikutuksien kuvailussa jatketaan Danielin kirjan 7:25 lainaamista.
Peto pilkkaa Jumalan nimeä, asuinsijaa ja niitä, jotka asuvat taivaassa.
Jumalan nimen pilkkaaminen viitannee itsensä jumalaksi korottamiseen, kuten
esimerkiksi keisari Domitianuksen kerrotaan tehneen. Jumalan asuinsijan ja
siellä asuvien pilkka voidaan selittää taivaassa jo olevien Jumalan
omien lisäksi Jumalan seurakunnaksi, joka vielä on maan päällä. Tätä tukee
Paavalin ajatus, jonka mukaan yhä maan päällä
olevat seurakuntalaiset istuvat jo nyt ikään kuin taivaassa (Ef. 2:6; Kol.
3:1). Jumalan näkyvän asuinsijan eli seurakunnan edustajia, kristittyjä,
vainotaan, koska he ovat uskollisia taivaalliselle kansalaisuudelleen.
Keisareista sekä Tituksen että Vespasianuksen tiedetään häpäisseen myös
Jerusalemin temppelin ja herjanneen Jumalaa.
Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä Jerusalemin temppeliä ei enää kuitenkaan
ollut, eivätkä kristityt sitä Jeesuksen opetusten pohjalta enää olisi Jumalan
asuinsijana pitäneet.
13:7 Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun
pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot,
kansat, kielet ja maat.
Jumala antaa pedolle
lisää köyttä. Ilmestyskirja jatkaa edelleen Danielin kirjan (7:8, 21)
seuraamista. Daniel kuvasi neljännen pedon sarven herjaavan Jumalaa ja ryhtyvän
sotaan pyhiä vastaan. Myös Johanneksen näkemä peto saa Jumalalta luvan
taistella pyhiä vastaan ja jopa voittaa heidät niin, että se saa hallintaansa
koko maailman. Johannes näkee Israelin pyhiä koskeneen Danielin ennustuksen
täyttyvän uskon kautta Abrahamin jälkeläisiksi liitetyssä seurakunnassa, jota
maailma vainoaa.
Saatana ohjaa pedon
kautta kaikenlaiset ihmiset palvelemaan itseään. Kaikista ihmisistä käytetty
nelinkertainen ilmaisu, heimot, kansat, kielet ja maat, viittaa
maailmanlaajuisesti jumalattomiin. Tämäkään ei välttämättä rajoitu vain
tiettyyn aikakauteen, vaan kuvaa tilannetta jumalattomien osalta historian
kaikkina aikoina. Jakeessa esiintyy jälleen Johannekselle tyypillinen
vastakohta Ilmestyskirjan aiemmille ilmaisuille (5:9; 7:9) sekä Danielin (7:14)
kuvauksille, joissa samoin sanoin kuvattu joukko palvelee Karitsaa ja Jumalaa. Nyt
ihmiset kaikista kansoista, heimoista, kielistä ja maista kuitenkin palvelevat
petoa.
Jumalan omat saattoivat
Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä olla maailman ja Rooman kansalaisten silmissä
häviäjiä samoin kuin usein nykyajan ihmistenkin mielestä. Johanneksen ja
Kristuksen ilmoituksen mukaan kristityt kuitenkin olivat ja ovat yhä lopullisia
voittajia. Voittajat testataan niin Ilmestyskirjan aikana kuin nykyäänkin
tositilanteissa: ovatko he valmiit antamaan kaikkensa, jopa henkensä,
luopumatta uskosta ja ainoan todellisen Jumalan palvelemisesta.
13:8 Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä --
kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna
teurastetun Karitsan elämänkirjaan.
Todelliset Jumalan
seuraajat voivat kaikkina aikoina olla turvallisella mielellä. Ne, joiden nimet
on kirjoitettu teurastetun Karitsan elämän kirjaan, eivät osallistu pedon
palvontaan. Myös tässä jakeessa näkyy, miten Danielin kirja on vaikuttanut
Ilmestyskirjaan. Danielin kirjassa puhutaan kirjoista (7:10) ja kirjaan
kirjoitetun pelastumisesta (12:1). Kirjat löytyvät myös Psalmista 69 jakeesta
28. Kirjat ovat vertauskuva, jonka tarkoituksena on vakuuttaa pyhät siitä, että
heidän kohtalonsa ja iankaikkinen elämänsä on Jumalan suunnittelema ja hänen
käsissään. Kirjojen vertauskuvallisuutta tukee sekin, että ihmiset käyttävät jo
kirjoja tehokkaampia nimien tallennusmuotoja, joten olisi outoa, että Jumala raapustelisi
sulkakynällä niitä kansien väliin. Jae vahvistaa myös sen ikävän asian, että kaikki
maan asukkaat tulevat pedon pettämäksi, koska heidän nimiään ei ole kirjoitettu
elämän kirjaan. Heillä ei ole samaa hengellistä suojaa pedon hengellistä
eksytystä vastaan kuin pyhillä.
Kreikankielinen
teksti mahdollistaa kirjaan liittyvän jakeen osalle vaihtoehtoisen käännös- ja
lukutavan: ”Maailman luomisesta teurastetun Karitsan elämän kirja”.
Tämä viittaisi siihen, että Jeesuksen kuolema oli Jumalan tiedossa ja
suunnitelmissa jo aikojen alussa. Tämä lukutapa olisi yhtenevä Ilmestyskirjan
toisen kohdan kanssa, jossa sanotaan, että nimi voidaan myös pyyhkiä pois
elämän kirjasta. Tämä ajatus ei suoranaisesti välity nykykäännöksen ajatuksesta,
joka lupailee uskoville ikuista turvaa. Se, että jonkun nimi pyyhitään pois
pelastettujen joukosta vahvistaa kuitenkin raamatullista ajatusta, että ihminen
voi eksyä ja ajautua luopumuksen tilaan.
13:9 Jolla on korvat, se kuulkoon:
Nämä sanat ovat tuttuja myös
toisen ja kolmannen luvun seitsemän vastaanottajaseurakunnan saamien sanomien
lopuista. Tämä yhtäläisyys tukee sitä, että Ilmestyskirjan 13. luvun jakeissa
1-8 mainitut tapahtumat liittyivät erillisten sanomien lailla alkuperäisten
vastaanottajien aikaan, eivätkä vain kaukaiseen tulevaisuuteen. Sanat myös kehottavat
lukijaa kiinnittämään huomiota seuraavaksi esitetyn asian tärkeyteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti