Milloin pedonmerkki tulee? Onko se jo keksitty? Minkälainen se on? Miten vältyn ottamasta sitä?
Nämä ovat kysymyksiä, jotka työllistävät Raamatun ja varsinkin Ilmestyskirjan lukijan mieltä. Pedonmerkki on niitä Raamatun käsitteitä, jotka ovat tuttuja myös ns. uskomattomille.
Ilmestyskirjan pedoiksi ja pedonmerkiksi on kautta historian arvuuteltu mitä erilaisimpia henkilöitä, asioita ja esineitä. Meidän aikamme ehdotuksia pedoiksi ovat esim. Saddam Hussein, Bill Gates. Edelliset sukupolvet pitivät petona Hitlerinä. Ajaton optio pedoksi on tietysti ollut kaikilla paaveilla vuoron perään. Pedonkuvaksi taas on arveltu televisiota, sillä sen on ajateltu antavan ”pedonkuvalle äänen” (Ilm. 13:15).
Pedonmerkiksi epäillään yhä tietyissä kristillisissä piireissä sunnuntain viettoa lepopäivänä. Pedonmerkin on arvailtu olevan EU:n päämajassa kuulemma sijaitseva ”Peto” –niminen tietokone. Ehdokkaita pedonmerkiksi ovat olleet myös aikoinaan teknologian edistysaskeleet: pankki- ja luottokortit, kaikissa tuotteissa oleva EAN –koodi – ja tietysti ehkä kaikista tuorein, mikrosiru.
Pedonmerkin ratkaisuyritykset ovat liittyneet usein myös suurvaltapolitiikkaan. Niin lopunaikojen kuin pedonmerkin tiimoilta on puhuttu ja kirjoitettu paljon jälkeenpäin hieman huvittaviakin tekstejä. Esimerkiksi Pirkko Säilä kertoo kirjassaan ”Tuomioyö 31.12.1999” miten vuosituhannen vaihteessa tulee maailmanloppu tai Tapio Nousiainen tulkitsee 6-luvulla kirjassaan "Mikä hetki yöstä on?" neuvostourheilijoiden verryttelyasuista tavatun CCCP:n ilman P:tä tarkoittavan pedon lukua 666. Otsikkoon liittyvää pelkoa pedonmerkistä on tunnettu aina!
Oikea ratkaisu tai tulkinta pedonmerkkiin ei löydy mediaa tai maailmanpolitiikkaa seuraamalla, vaan Raamattua tutkimalla. Pedonmerkin ymmärtämiseen apu ei siis ole sovittaa ympäristön asioita ja ajatuksia Raamattuun, vaan tuoda Raamatun asioita ja ajatuksia ympäristöön, tähän päivään. Tässä seurakunnat ovat usein epäonnistuneet, ja vaikutuksen suunta on ollut väärä.
Eräs johtava Raamatun tulkinnan periaate on ”Raamattua on tulkittava Raamatun omassa valossa”. Se on monille tuttu ja varmasti hyödynnetty tapa Raamattua lukiessa, joko tiedostaen tai tiedostamatta. Ilmestyskirja, jossa pedonmerkkikin esiintyy, on osa Raamattua, joten on hyvä etsiä taustaa ja selitystä pedonmerkille nimenomaan Raamatusta, ei niinkään ympäristöstä tai mediasta.
Vanha testamentti ja pedon merkki
Pedonmerkin ratkaisuyritykset ovat liittyneet usein myös suurvaltapolitiikkaan. Niin lopunaikojen kuin pedonmerkin tiimoilta on puhuttu ja kirjoitettu paljon jälkeenpäin hieman huvittaviakin tekstejä. Esimerkiksi Pirkko Säilä kertoo kirjassaan ”Tuomioyö 31.12.1999” miten vuosituhannen vaihteessa tulee maailmanloppu tai Tapio Nousiainen tulkitsee 6-luvulla kirjassaan "Mikä hetki yöstä on?" neuvostourheilijoiden verryttelyasuista tavatun CCCP:n ilman P:tä tarkoittavan pedon lukua 666. Otsikkoon liittyvää pelkoa pedonmerkistä on tunnettu aina!
Oikea ratkaisu tai tulkinta pedonmerkkiin ei löydy mediaa tai maailmanpolitiikkaa seuraamalla, vaan Raamattua tutkimalla. Pedonmerkin ymmärtämiseen apu ei siis ole sovittaa ympäristön asioita ja ajatuksia Raamattuun, vaan tuoda Raamatun asioita ja ajatuksia ympäristöön, tähän päivään. Tässä seurakunnat ovat usein epäonnistuneet, ja vaikutuksen suunta on ollut väärä.
Eräs johtava Raamatun tulkinnan periaate on ”Raamattua on tulkittava Raamatun omassa valossa”. Se on monille tuttu ja varmasti hyödynnetty tapa Raamattua lukiessa, joko tiedostaen tai tiedostamatta. Ilmestyskirja, jossa pedonmerkkikin esiintyy, on osa Raamattua, joten on hyvä etsiä taustaa ja selitystä pedonmerkille nimenomaan Raamatusta, ei niinkään ympäristöstä tai mediasta.
Vanha testamentti ja pedon merkki
Aloitamme Vanhasta testamentista. Moni ihmettelee väitettä, että Vanha testamentti puhuu tai viittaa Ilmestyskirjan pedonmerkkiin. On kuitenkin huomioitava se, että Ilmestyskirjan taustalla oleva tyyli, apokalyptiikka tyypillisesti lainasi Vanhan testamentin symboleita ja tekstejä. Lisäksi on hyvä yleisestikin ottaen tulkita Uutta testamenttia Vanhan pohjalta. Esimerkiksi Vanhan testamentin uhrikäytännön ja symboliikan tunteminen selventää Kristuksen kuolemaa ja sen merkitystä huomattavasti.
Vanha testamentti ei suoranaisesti mainitse pedonmerkkiä, mutta jo sen alkuvaiheissa tulee tunnetuksi Ilmestyskirjastakin löytyvä toinen merkki, Jumalan merkki eli sinetti. Esimerkkinä kohdista, joissa Jumalan merkki mainitaan, voidaan poimia 5. Ms. 6:1, 4-8 (Lue). Jumala välitti kansalle toiveen, että heidän tulisi sitoa hänen käskynsä otsaansa ja käsivarteensa. Tämä liittyy tietysti Jumalan tahdon muistamiseen ja sen mukaan toimimiseen. Tekemiseen viittaavat maininnat oikeasta kädestä löytyvät esimerkiksi jakeista 2. Ms. 15:6 ja 12.
Juutalaiset tosin kulkevat edelleenkin raamatunlausekotelot otsallaan ja käsivarteensa nahkaremmeillä sidottuina, mikä ei varmasti ollut Jumalan tarkoitus. Ihmisillä on ikävä kyllä tapana ulkoistaa uskonsa. Heidän on helpompi uskoa toimivansa Jumalan tahdon mukaan, kun heillä on jotain käsin kosketeltavaa ja silminnähtävää, millä puolustautua muiden ja jopa omatunnonkin syytöksiä vastaan. Raamatusta ja seurakuntahistoriasta voikin havaita periaatteen: ”Mitä vähemmän ihmisellä on uskoa, sitä enemmän hän tarvitsee välikappaleita”.
Vanhan testamentin Jumalan merkin voi soveltaa seuraavasti. Jumalan merkki viittasi Jumalan haluun saada valtakunnakseen sinun ajatusmaailmasi. Jumala haluaa olla mielesi, arvomaailmasi ja asenteidesi Herra. Siten hän voi vaikuttaa myös tekemisiisi. Sanonta ”olla jonkun oikea käsi” viittaa edelleenkin siihen, että joku toimii toisen tahdon mukaan toteuttaen tuon toisen tahtoa. Jumala haluaa olla Herrasi ja toivoo sinun toimivan hänen oikeana kätenään.
Uusi testamentti ja pedon merkki
Vanha testamentti ei suoranaisesti mainitse pedonmerkkiä, mutta jo sen alkuvaiheissa tulee tunnetuksi Ilmestyskirjastakin löytyvä toinen merkki, Jumalan merkki eli sinetti. Esimerkkinä kohdista, joissa Jumalan merkki mainitaan, voidaan poimia 5. Ms. 6:1, 4-8 (Lue). Jumala välitti kansalle toiveen, että heidän tulisi sitoa hänen käskynsä otsaansa ja käsivarteensa. Tämä liittyy tietysti Jumalan tahdon muistamiseen ja sen mukaan toimimiseen. Tekemiseen viittaavat maininnat oikeasta kädestä löytyvät esimerkiksi jakeista 2. Ms. 15:6 ja 12.
Juutalaiset tosin kulkevat edelleenkin raamatunlausekotelot otsallaan ja käsivarteensa nahkaremmeillä sidottuina, mikä ei varmasti ollut Jumalan tarkoitus. Ihmisillä on ikävä kyllä tapana ulkoistaa uskonsa. Heidän on helpompi uskoa toimivansa Jumalan tahdon mukaan, kun heillä on jotain käsin kosketeltavaa ja silminnähtävää, millä puolustautua muiden ja jopa omatunnonkin syytöksiä vastaan. Raamatusta ja seurakuntahistoriasta voikin havaita periaatteen: ”Mitä vähemmän ihmisellä on uskoa, sitä enemmän hän tarvitsee välikappaleita”.
Vanhan testamentin Jumalan merkin voi soveltaa seuraavasti. Jumalan merkki viittasi Jumalan haluun saada valtakunnakseen sinun ajatusmaailmasi. Jumala haluaa olla mielesi, arvomaailmasi ja asenteidesi Herra. Siten hän voi vaikuttaa myös tekemisiisi. Sanonta ”olla jonkun oikea käsi” viittaa edelleenkin siihen, että joku toimii toisen tahdon mukaan toteuttaen tuon toisen tahtoa. Jumala haluaa olla Herrasi ja toivoo sinun toimivan hänen oikeana kätenään.
Uusi testamentti ja pedon merkki
Uusi testamentti puhuukin jo suoraan pedon- ja/tai jumalanmerkistä. Uuden testamentin ymmärtämistä auttaa sen historiallisen taustan tunteminen. Esimerkiksi Korinttilaiskirjeen ohjeet naisten kampauksista, miesten hiusten pituudesta, lihan syönnistä ja naisten vaikenemisesta seurakunnassa, tulevat ymmärrettävimmäksi tulkittaessa ne tuon ajan kulttuurin valossa. Samoin on laita Ilmestyskirjan ja pedonmerkinkin suhteen.
Monet ajattelevat Ilmestyskirjan pääasiallisen tehtävän olevan kertoa yksityiskohtaisesti tulevaisuudesta. Ilmestyskirjan tehtävänä oli kuitenkin rohkaista alkuperäisiä lukijoita (ja myös meitä) kestämään kilvoitus ajoittain vaikeilta näyttävissä olosuhteissa. Tämä tarkoitus on oikeastaan kaikilla Raamatun kirjoilla. Ilmestyskirja kehotti pitämään Kristuksen Herrana muiden mielen hallintaan pyrkivien herruuksien ja herrojen sijasta.
Kristityt elivät Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä keisarinpalvonnan keskellä. Ilmestyskirjan lähes runollisessa kuvakielessä keisari edusti yhteiskunnan taustalla vaikuttavia Saatanan arvoja ja toimintaa, joka pyrki romuttamaan kristillisen arvomaailman ja asenteet. Kristityt eivät tietenkään voineet palvoa ja kumartaa keisaria jumalana. Lisäksi keisarinpalvontaan liittyi juhlia, joihin verrattuna Helsingin yön humu on pyhäkoulutoimintaa.
Ilmestyskirjassakin esiintyvän Jumalan merkin vastapainoksi, ikään kuin irvikuvaksi, kuvataan siis pedonmerkki. Ilmestyskirjan mukaan Jumalan merkkiä ei tule vaihtaa pedonmerkkiin. Vanha testamentti liitti – Ilmestyskirjan tuella – Jumalan merkin ajatusmaailman ja tekojen hallintaan. Pedonmerkin ottaneilla kuvataan siis Jumalan hallintavallan torjuneita. Näiden Kristuksen ja evankeliumin hylänneiden mieltä hallitsevat – ja siten toimintaa synnyttävät – antikristilliset voimat. Pedonmerkin ottaminen on siis alistumista väärän herruuden alle, mukautumista ympäristön jumalattomuuteen.
Pedon merkin sovellus nykypäivään
Monet ajattelevat Ilmestyskirjan pääasiallisen tehtävän olevan kertoa yksityiskohtaisesti tulevaisuudesta. Ilmestyskirjan tehtävänä oli kuitenkin rohkaista alkuperäisiä lukijoita (ja myös meitä) kestämään kilvoitus ajoittain vaikeilta näyttävissä olosuhteissa. Tämä tarkoitus on oikeastaan kaikilla Raamatun kirjoilla. Ilmestyskirja kehotti pitämään Kristuksen Herrana muiden mielen hallintaan pyrkivien herruuksien ja herrojen sijasta.
Kristityt elivät Ilmestyskirjan kirjoitushetkellä keisarinpalvonnan keskellä. Ilmestyskirjan lähes runollisessa kuvakielessä keisari edusti yhteiskunnan taustalla vaikuttavia Saatanan arvoja ja toimintaa, joka pyrki romuttamaan kristillisen arvomaailman ja asenteet. Kristityt eivät tietenkään voineet palvoa ja kumartaa keisaria jumalana. Lisäksi keisarinpalvontaan liittyi juhlia, joihin verrattuna Helsingin yön humu on pyhäkoulutoimintaa.
Ilmestyskirjassakin esiintyvän Jumalan merkin vastapainoksi, ikään kuin irvikuvaksi, kuvataan siis pedonmerkki. Ilmestyskirjan mukaan Jumalan merkkiä ei tule vaihtaa pedonmerkkiin. Vanha testamentti liitti – Ilmestyskirjan tuella – Jumalan merkin ajatusmaailman ja tekojen hallintaan. Pedonmerkin ottaneilla kuvataan siis Jumalan hallintavallan torjuneita. Näiden Kristuksen ja evankeliumin hylänneiden mieltä hallitsevat – ja siten toimintaa synnyttävät – antikristilliset voimat. Pedonmerkin ottaminen on siis alistumista väärän herruuden alle, mukautumista ympäristön jumalattomuuteen.
Pedon merkin sovellus nykypäivään
Tämän Raamatun opetuksen soveltaminen tähän päivään, nykyhetkeen johtaa meidät kaikkien aikojen kristittyjen, niin menneiden kuin tulevienkin lailla, etsimään turvaa Jumalasta. Jumalan merkin ja pedonmerkin kuvaukset saavat etsimään Jumalan tahtoa, hänen valtakuntaansa. Meidän ei tule pedonmerkkiä etsiessä, tarkkaillessa tai tulkitessa pohtia teknologian kehitystä ja/tai käsin kosketeltavia merkkejä, ”vaan ennen kaikkea muuta meidän tulee vartioida sydäntämme”.
On tullut aika vastata alussa esitettyihin kysymyksiin:
- ”Onko pedonmerkki keksitty?” - kysymyksen vastaus on seuraava: Raamatun pohjalta voi sanoa, että pedonmerkki ei ole näkyvä, konkreettinen, vaan kuvakielinen ilmaisu sielunvihollisen hallinnalle ihmisen mielessä ja sitä kautta hänen toimissaan.
- ”Milloin pedonmerkki tulee ja millainen se on?” – kysymyksien vastaus on seuraava: Pedonmerkki on ajaton, yhä läsnä oleva, kuten Jumalan merkkikin.
- ”Miten vältyn ottamasta pedonmerkkiä?” – kysymyksen vastaus on seuraava: Kukaan Kristukseen turvansa laittava ja hänen tahtoaan etsivä ei eksy merkin alle vahingossa, tyhmyyttään tai tiedostamattaan.
Raamattu kertoo mille puolelle kannattaa mennä. Vaikka tilanne tuntuisi tällä hetkellä ns. ruohonjuuritasolla vaikealta, kaukonäköinen ihminen antaa itsensä Jumalan hallintaan. Tätä vaihtoehtoa suosittelee myös Ilmestyskirja Jumalan ja Pedon merkkejä kuvaamalla.
Vanhana automyyjänä kehotan sinua: Jos olet liukumassa väärän merkin alle, vaihda heti merkkiä. Kun vaihdat Jumalan merkkiin, vaihdat voittajien merkkiin. Samalla saat Jumalan koko huolto-organisaation tukemaan matkantekoasi, jotta se jatkuisi keskeytymättä loppuun asti!
On tullut aika vastata alussa esitettyihin kysymyksiin:
- ”Onko pedonmerkki keksitty?” - kysymyksen vastaus on seuraava: Raamatun pohjalta voi sanoa, että pedonmerkki ei ole näkyvä, konkreettinen, vaan kuvakielinen ilmaisu sielunvihollisen hallinnalle ihmisen mielessä ja sitä kautta hänen toimissaan.
- ”Milloin pedonmerkki tulee ja millainen se on?” – kysymyksien vastaus on seuraava: Pedonmerkki on ajaton, yhä läsnä oleva, kuten Jumalan merkkikin.
- ”Miten vältyn ottamasta pedonmerkkiä?” – kysymyksen vastaus on seuraava: Kukaan Kristukseen turvansa laittava ja hänen tahtoaan etsivä ei eksy merkin alle vahingossa, tyhmyyttään tai tiedostamattaan.
Raamattu kertoo mille puolelle kannattaa mennä. Vaikka tilanne tuntuisi tällä hetkellä ns. ruohonjuuritasolla vaikealta, kaukonäköinen ihminen antaa itsensä Jumalan hallintaan. Tätä vaihtoehtoa suosittelee myös Ilmestyskirja Jumalan ja Pedon merkkejä kuvaamalla.
Vanhana automyyjänä kehotan sinua: Jos olet liukumassa väärän merkin alle, vaihda heti merkkiä. Kun vaihdat Jumalan merkkiin, vaihdat voittajien merkkiin. Samalla saat Jumalan koko huolto-organisaation tukemaan matkantekoasi, jotta se jatkuisi keskeytymättä loppuun asti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti